Staal en tweedehandsauto's incasseren eerste coronaklappen

Volgens de cijfers van de nationale Taskforce stijgen de vrachtvolumes in de havens nog. Toch merken twee belangrijke sectoren in Antwerpen al een impact. De verscheping van staal en de trafiek in tweedehandswagens staan voor zware tijden.

In de mededeling gisteren na de nationale Taskforce van het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust werd gesteld dat de havens aangeven dat er momenteel weinig impact is van de coronacrisis op de goederenstromen. De goederentrafiek is zelfs eerder gestegen door de toenemende vraag van de supermarkten, klinkt het. De Taskforce merkte wel dat de rorotrafiek de eerste stroom is die in sommige havens al een impact ondervindt. Dat is al het geval met de trafieken van tweedehandswagens in Antwerpen. Maar ook de staalsector komt stilaan in zwaar weer terecht.

De staaltrafiek in Antwerpen zal volop getroffen worden. “Alleen de verpakkingsindustrie draait nog goed, maar met tinnen blikken alleen, kan je geen schip vullen natuurlijk”, klinkt het helder bij Philippe Oyen, de CEO van Belgo-Iberian Maritime en voorzitter van de Antwerpse Scheepvaartvereniging ASV. “We zien massale afboekingen voor de maand april. Onze exportvolumes vanuit de haven van Antwerpen naar de Verenigde Staten en Mexico zullen tot zeker 60% dalen.”

Bouw

Een tekort aan arbeiders, fabriekssluitingen en de afnemende vraag naar staal voeden de huidige malaise. “De klant vraagt niet meer naar staal”, gaat Oyen verder. “De autofabrikanten staken wereldwijd de productie. Ook het constructiestaal geraakt niet weg. Er wordt amper nog gebouwd. De werven liggen stil.”

Hoogovens

De Europese staalmakers schroeven hun dagelijkse productie sterk terug. “Grote fabrikanten zoals Tata Steel en ArcelorMittal in Gent zijn nog open, maar ik vraag me af hoelang dat nog zal duren”, zegt Oyen. “In Italië, Frankrijk en Duitsland zijn er al hoogovens dicht. In Luxemburg kunnen de Belgische fabrieksmedewerkers nog moeilijk de grens over. De vakbonden hebben daarom besloten om de staalfabrieken ook daar te sluiten.”

Scenario 2008

“We zitten opnieuw in het scenario van 2008”, meent Oyen. “Grote containerrederijen met voldoende cashflow zullen de crisis beter kunnen opvangen dan onafhankelijke scheepsagenturen, maar ook de grote zullen klappen krijgen. Twee maanden kunnen we uithouden, maar dit mag niet langer aanslepen. We hopen op een heropleving van de economie in juni.”

Import

Commercieel directeur van goederenbehandelaar Zuidnatie, Mark Van Aken, ziet in maart vooral de impact op de import. “Bij Zuidnatie Breakbulk zien we dat er toch nog een behoorlijk volume aan staal wordt verscheept. De export van staal naar het Verre Oosten draait nog behoorlijk goed, maar de import is heel pover.”

Van Aken heeft geen duidelijk zicht op de impact van het coronavirus voor de komende maanden, en kan zich hier niet over uitspreken. Ook voor Antwerpse expediteur Steelduxx is het nog te voorbarig. “We bekijken de situatie dag per dag”, zegt directielid Laurent Van Dyck. "Distributiehub Antwerp Railhouse draait alvast zoals het zou moeten draaien."

Tweedehandsauto’s

De handel in tweedehandsauto’s ziet nu al fel dalende volumes. “Die exportstroom valt stilaan droog”, zegt Yves De Larivière van AET. "Wat in de pijplijn zat, komt nog binnen. Maar de stroom droogt stilaan op. We werken op dit moment vooral stock die er nog was zoveel mogelijk weg. De instroom valt stilaan weg. Dat is logisch omdat een belangrijk deel van die aanvoer grensoverschrijdend is."

Voor de shunters die de auto’s het schip oprijden, is intussen een een-op-een ‘taxidienst’ ingevoerd in het kader van de ‘social distancy’. Waar de medewerkers vroeger met meerderen in een busje zaten, is er nu een voertuig apart per medewerker.

Julie Desmet/Bart Timperman