Spotvrachttarieven naar het Verre Oosten blijven stijgen

Het gemiddelde tarief voor spotlading vanuit Rotterdam naar Shanghai is vorige week met 153 dollar gestegen naar 1.723 dollar per 40’ container. De eastbound tarieven blijven daardoor hoger dan de westbound zeevrachten.

Volgens de World Container Index (WCI) van de Britse consultant Drewry bleven de westbound tarieven vorige week nagenoeg ongewijzigd. Tussen Shanghai en Rotterdam werd voor lading op spotbasis volgens deze index een gemiddeld tarief van 1.546 dollar/feu gehanteerd.

De stijging van de eastbound tarieven is opmerkelijk omdat Europese exporteurs begin februari slechts gemiddeld 612 dollar per feu moesten betalen. De forse verhoging – vorige week al de vierde op rij – heeft alles te maken met het feit dat er de voorbije weken te weinig scheepscapaciteit was om alle lading verscheept te krijgen. In vergelijking met een jaar geleden wordt nu 177% meer betaald.

Dalende trend

Voor de westbound tarieven is het verschil nog groter. Het tarief van 1.546 dollar ligt 225% boven het niveau van vorig jaar. Volgens de Shanghai Shipping Exchange liggen de spotvrachten tussen Shanghai en Noord-Europa zelfs nog iets hoger. Vorige vrijdag toonde de Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) een gemiddeld westbound tarief van 1.732 dollar all-in, wat 60 dollar of 3,5% meer dan de week ervoor was.

Ondanks de grote verschillen met vorig jaar blijft de algemene trend dalend. Het gemiddelde tarief dat vorige week op de acht belangrijkste oost-westroutes werd betaald van 1.450 dollar/feu ligt duidelijk onder het gemiddelde van dit jaar (1.602 dollar), dat overigens ook lager is dan het gemiddelde van de voorbije vijf jaar (1.721 dollar).

Stefan Verberckmoes