Spaanse dokwerkers halen hun slag thuis

In Spanje zijn de laatste havenwerkgevers gezwicht voor de stakingen van de dokwerkers. Zij beloven de havenarbeiders volledige werkzekerheid. De bonden zetten een punt achter hun acties.

De havenwerkgeversvereniging Anesco en de havenbonden kwamen gisteren in Madrid opnieuw bijeen. Ditmaal kwam het wel tot een akkoord. De havenwerkgevers stemmen in met '100% werkzekerheid' voor de havenarbeiders.

In ruil beloven de bonden de sociale vrede te behouden. Er komen bovendien onderhandelingen over een nieuw raamakkoord voor de verbetering van de competitiviteit en productiviteit in de Spaanse havens. Die gesprekken starten al volgende week. Tegen eind september zou men moeten landen.

Eerder hadden verschillende ondernemingen in grotere havens al aparte overeenkomsten met de bonden afgesloten. Dat verhoogde de druk op Anesco en de overige terminaluitbaters.

Einde stakingen

Met het akkoord komt een einde aan de stakingen die de Spaanse havens in de voorbije weken herhaaldelijk lamlegden. Die acties hebben de havens volgens sommige bronnen 170 miljoen dollar gekost. De bonden blazen de werkonderbrekingen af die nog gepland waren.

Het akkoord betekent wellicht dat de grondige hervorming, die de regering in Madrid uiteindelijk toch goedgekeurd kreeg door het Parlement, zo goed als dode letter zal blijven. Die hervorming kwam er op aandringen van de Europese Commissie en na een formele veroordeling van het Spaans havenarbeidsstelsel door het Europees Hof van Justitie.

Reactie Europa?

Toch zet de regering de pluim van het akkoord op zijn hoed. Het ministerie van Openbare Werken en Vervoer claimt dat de overeenkomst er net kwam dankzij het decreet dat de regering in mei door het parlement duwde. Daarmee is het bewijs geleverd dat wie tegen stemde, ongelijk had, beweert het ministerie.
Dat is een boodschap voor het binnenlands publiek. De vraag is hoe Europa zal reageren. Er hangen Spanje al zware boetes boven het hoofd en het is afwachten of het Europees Hof van Justitie vrede kan nemen met hoe de hervorming van de havenarbeid is uitgedraaid.

Het blijft een dossier dat ook in België van heel dichtbij gevolgd wordt.

Jean-Louis Vandevoorde