Sociaal akkoord moet marktpositie westkusthavens VS versterken

De havenarbeiders in de Amerikaanse westkusthavens hebben hun zegen gegeven aan het sociaal akkoord dat eind vorig jaar met de werkgevers is afgesloten. De boodschap naar de markt toe is dat die havens betrouwbaar zijn.

Het duurde enkele maanden voor alle havenarbeiders in de 29 havens in de deelstaten Californië, Oregon en Washington het akkoord met de havenwerkgeversorganisatie Pacific Maritime Association (PMA) officieel goedkeurden. Van de leden van de International Longshore and Warehouse Union (ILWU) sprak 67% zich uit voor het akkoord.

De sociale partners kwamen overeen om de bestaande collectieve arbeidsovereenkomst met nog eens drie jaar te verlengen tot 1 juli 2022.

ILWU zegt dat het voor zijn leden hogere lonen en pensioenen uit de brand sleepte sleepte, terwijl niet geraakt wordt aan de voordelen voor gezondheidszorg. ILWU-voorzitter Robert McEllrath spreekt van “een moeilijke beslissing, maar de beste keuze in de huidige omstandigheden”.

“Historisch akkoord”

James McKenna, zijn tegenhanger bij de havenwerkgevers, is duidelijk meer opgetogen. Hij heeft het over “een historisch akkoord” en over “groot nieuws voor de maritieme sector”. Hij onderstreept dat het akkoord de westkusthavens “een geweldige kans biedt om meer marktaandeel te verwerven”.

Nu fors grotere schepen via het uitgebreide Panamakanaal naar de oostkust kunnen varen, is de boodschap dat geen herhaling dreigt van de langdurige sociale onrust eind 2014 en begin 2015. Die leidde tot grote problemen en bleef lang nawerken. Het duurde maanden voor bonden en werkgevers het eens konden worden over een nieuw akkoord.

Jean-Louis Vandevoorde