SM Group wil Korea Line niet in lijnvaart

De Zuid-Koreaanse Samra Midas Group (SM) wil niet dat het filiaal Korea Line in de lijnvaart actief wordt. Dat stond te gebeuren door de overname van de lijndiensten van Hanjin Shipping op de trans-Pacific.

Korea Line moest als drogebulkvervoerder in 2011 de boeken neerleggen en kwam in 2013 uiteindelijk in handen van de SM Group. In november bleek Korea Line het hoogste bod te hebben uitgebracht op de lijndiensten van Hanjin Shipping tussen het Verre Oosten en de westkust van Noord-Amerika.

Voor een bedrag van 31,4 miljoen dollar werden de kantoren van Hanjin in zeven landen (inclusief de Verenigde Staten) en de boekingsystemen overgenomen en de plannen liggen intussen klaar om onder de naam SM Line in april met twee diensten van start te gaan, waarin vijf schepen van 4.200 en zes van 6.500 teu zouden varen. Het was de bedoeling om de overname van de Hanjindiensten tegen overmorgen af te ronden.

Geen ervaring

De top van de SM Group weigert nu echter die overname goed te keuren. Volgens het Zuid-Koreaanse persbureau Yonhap vindt de raad van bestuur dat Korea Line geen ervaring in de lijnvaartsector heeft en wordt gevreesd dat de rederij door dit avontuur in geldnood zou raken.

Het is nu afwachten hoe het verdergaat. Behalve Korea Line was ook Hyundai Merchant Marine (HMM) in november kandidaat om de activiteiten van Hanjin op de trans-Pacific over te nemen.

Terminals

Korea Line was aanvankelijk ook aangeduid als kandidaat-overnemer van Hanjins terminalbelangen in de Verenigde Staten, maar haakte nadien af. Intussen heeft de terminaldivisie van MSC (TIL) alle aandelen in Total Terminals overgenomen, waardoor de Zwitserse rederij nu de enige eigenaar is van Pier T in Long Beach. MSC-TIL controleert nu ook de kleinere terminal op Pier 46 in Seattle.

Volgens verschillende media zou TIL nu een minderheidsaandeel in Total Terminals aan de Zuid-Koreaanse partner HMM willen verkopen. MSC betaalde amper 78 miljoen dollar voor de Amerikaanse containerbehandelaar, maar beloofde wel nieuwe investeringen te zullen doen. Het neemt ook een groot deel van de schuldenlast over, waardoor de reële waarde van de overname rond de 335 miljoen dollar geschat mag worden.

Stefan Verberckmoes