“Singapore wil NOL verkopen”

De Singaporese staatsholding Temasek wil af van de rederij Neptune Orient Lines (NOL). Dat meldt althans de Wall Street Journal. De rederij zelf wil niet op de geruchten reageren.

Het nieuws dat Temasek het meerderheidsbelang van 65% in NOL en diens lijnvaardivisie APL in de etalage zou zetten, komt niet echt als een verrassing. APL leed de voorbije jaren grote verliezen en verklaarde onlangs niet meer mee te zullen doen in de schaalvergrotingsrace in de sector. De directie verklaarde geen schepen van groter dan 10.000 teu meer te willen bestellen. Drie jaar geleden verkocht NOL nog het kantoorgebouw in Singapore om schulden af te kunnen lossen.

Eerder dit jaar werden al de logistieke activiteiten van de hand gedaan: APL Logistics ging in ruil voor 1,2 miljard dollar over in handen van het Japanse Kinetsu World Express. Door die activiteiten los te koppelen, zou een verkoop van de lijnvaartactiviteiten vlotter moeten verlopen omdat beide divisies andere soorten kopers aantrekken.

Afgesprongen

De voorbije maanden waren er geruchten dat CMA CGM op APL aasde en diens boeken wou inkijken. In het verleden werd ook al OOCL als mogelijke koper genoemd. Volgens Wall Street Journal waren er onlangs gesprekken met een kandidaat-overnemer, die echter zouden afgesprongen zijn op de prijs van de transactie. In 2008 was NOL zelf nog kandidaat om de controle over Hapag-Lloyd te verwerven.

APL is vandaag met een vloot van 91 schepen die samen een capaciteit van 566.404 teu vertegenwoordigen, de twaalfde containerrederij ter wereld. De carrier heeft momenteel geen tonnage in aanbouw en heeft zoals Flows eerder deze week meldde, de capaciteit in de eerste helft van dit jaar lichtjes (-0,3%) beperkt.