Shanghai en Singapore alweer onbetwiste koplopers in containertrafiek

Shanghai en Singapore groeiden in 2018 opnieuw stevig in hun containertrafiek. Singapore kon de kloof met zijn Chinese concurrent wel iets kleiner maken, maar Shanghai behoudt een grote straatlengte voorsprong.

Shanghai behandelde vorig jaar net iets meer dan 42 miljoen teu. Dat waren er 4,4% meer dan de 40,2 miljoen teu van 2017. In dat jaar ging de Chinese mainport er met 8,3% op vooruit tegenover 2016 (37,13 miljoen teu). Op twee jaar tijd is daar een kleine vijf miljoen teu bijgekomen.

Singapore groeide wel tweemaal sneller en klom 8,7% hoger naar 36,6 miljoen teu, tegenover 33,7 miljoen teu in 2017. De grootste haven van Zuidoost-Azië trekt eveneens zijn groeilijn door. In 2016 stond die nog op 30,9 miljoen teu. Vorig jaar deed Singapore meer dan 5 miljoen teu beter dan in 2016.

Shanghai is al bijna tien jaar de grootste containerhaven ter wereld en zit met zijn nieuw record nog steeds stevig op poleposition. Singapore is even ongenaakbaar tweede. Geen enkele andere haven is de kaap van de 30 miljoen teu al voorbij. De nummer drie in de wereldwijde top tien, Shenzhen, zat in 2017 aan 25,2 miljoen teu.

Jean-Louis Vandevoorde