Seaspan op weg naar vloot van een miljoen teu

De Canadese rederij Seaspan heeft nog zes containerschepen met een capaciteit van 9.326 tot 10.798 teu gekocht. Met een vloot van bijna een miljoen teu is Seaspan veruit de grootste ‘non operating owner’ in de lijnvaart.

Non operating owners (noo’s) zijn eigenaars van containerschepen die zelf geen lijndiensten exploiteren, maar hun boten verhuren aan grote carriers. Seaspan bezit onder andere acht schepen van 13.902 teu en acht van 8.500 teu die allemaal voor COSCO SHIPPING Lines varen en verhuurt ook grote schepen aan onder andere Yang Ming en MSC.

De vloot van de Canadese reder telt volgens de Franse databank Alphaliner intussen al 112 schepen van 2.478 tot 14.198 teu. In december komen daar nog eens zes bij, samen goed voor nog eens zo'n 60.000 slots. Seaspan koopt van een Chinese leasingmaatschappij voor een bedrag van 380 miljoen dollar drie schepen van 10.798 teu (bouwjaar 2012) en drie van 9.326 teu (uit 2013 en 2014). Het gaat om zes schepen die nog tot 2023 in charter voor de Singaporese CMA CGM-dochter APL varen.

Dankzij deze transactie zal de vlootcapaciteit van Seaspan tegen het einde van dit jaar 975.000 teu bedragen en komt de kaap van een miljoen teu dus in zicht. Ter vergelijking: de Canadezen bezitten daarmee meer slots dan de vloot die de Taiwanese klant Yang Ming – de achtste grootste carrier ter wereld – exploiteert. Na Seaspan volgt op een grote afstand de Japanse scheepseigenaar Shoei Kisen (Imabari Group) als tweede grootste noo met een vloot van 525.000 teu.

Stefan Verberckmoes