SeaLand gaat in zee met APL

De dit jaar opgerichte Maersk-dochter SeaLand start eind juni een eerste nieuwe lijndienst. Dat gebeurt samen met APL tussen Centraal- en Noord-Amerika.

SeaLand zal zich naar analogie met de Maersk-dochters MCC Transport in Azië en Seago Line in Europa toeleggen op regionaal verkeer, in casu tussen de beide Amerika’s.

Maersk besloot hiervoor een nieuwe dochter op te richten, omdat de trade tussen Noord- en Latijns Amerika een andere aanpak vraagt. De helft van de lading is er afkomstig van kleine verladers die jaarlijks minder dan 500 teu verschepen. Een locale dochter zal ook veel sneller samenwerkingsakkoorden met andere carriers kunnen sluiten.

Exploitatie

In eerste instantie heeft SeaLand de exploitatie van de bestaande intra-Amerikaanse diensten van de grote zusterrederij uit Kopenhagen overgenomen. Eind juni start de nieuwkomer een eerste bijkomende dienst onder de naam North Atlantic Express. Het wordt een wekelijkse lijn tussen Manzanillo (Panama), Cartagena (Colombia), een haven in Zuid-Florida, New York, Philadelphia, Savannah, Cartagena en opnieuw Manzanillo.

Samen met APL (die de dienst verkoopt onder de naam America Caribbean Express) zullen drie schepen met een capaciteit van ongeveer 1.700 teu ingezet worden. De nieuwe dienst mikt onder andere op reeferlading.

Voor SeaLand is het een aanvulling op de bestaande South Atlantic Express van Maersk die behalve Savannah, Norfolk, Cartagena en Mnzanillo ook nog Wilmington, Puerto Cortes, Santo Tomas de Castilla, Barranquilla en Santa Marta bedient. In die dienst varen vier schepen van 1.700 teu (foto).

Amerikaanse roots

SeaLand en APL (voluit: American President Lines) zijn twee rederijen met Amerikaanse roots. Maersk hergebruikte voor zijn nieuwe Amerikaanse dochter de naam Sea-Land van de grote containerrederij die in juli 1999 werd opgekocht en toen samengevoegd met de eigen lijndiensten onder de naam Maersk Sealand.

APL is intussen een onderdeel van Neptune Orient Lines (NOL) uit Singapore, op zijn beurt gecontroleerd door de staatsholding Temasek. Regelmatig circuleren er geruchten over een verkoop van APL, omdat de containerdiensten sinds 2009 een gecumuleerd verlies van anderhalf miljard dollar hebben opgeleverd. In het eerste kwartaal boekte de rederij  weer een bescheiden bedrijfswinst, maar bleef de marge van 0,8% ver achter bij het marktgemiddelde.