Schuldenlast containerrederijen stijgt spectaculair

De schuldenlast van de negen grootste containerrederijen die financiële resultaten publiceren, is in drie maanden tijd met maar liefst de helft gestegen. De forse stijging heeft geen impact op de cashflow.

Vanaf 1 januari 2019 moeten de rederijen de nieuwe regels van IFRS 16 toepassen. IFRS staat voor ‘International Financial Reporting Standards’ en bepaalt hoe de boekhouding moet worden gevoerd. Vanaf dit jaar moeten de carriers de bedragen van langetermijnleasing in hun boeken ook bij de schuldenlast voegen. Schepen die in langetermijnleasing varen, worden nu dus ook als activa beschouwd.

In de containervaart worden veel schepen in leasing genomen. Een rederij huurt dan bij de leaseafdeling van een bank een nieuwbouwschip voor een periode van doorgaans zeventien jaar. Soms is de carrier zelfs verplicht om het schip nadien over te nemen. De inkomsten uit het langetermijnchartercontract zijn voor de bank groter dan de kostprijs van het nieuwe schip.

Lange termijn

Voor de rederijen waren leasingcontracten technisch gezien tot dusver geen leningen en werd het schip dus niet afbetaald in de letterlijke zin van het woord. De huurprijs voor deze schepen werd gewoon ingeboekt bij de operationele kosten. Anderzijds gaat het bij dergelijke leasingcontracten wel om grote financiële verplichtingen op lange termijn en daarom worden ze voortaan als een deel van de schuldenlast beschouwd.

De Franse groep CMA CGM zag de schuldenlast met de nieuwe IFRS 16-regels stijgen van 9,2 miljard dollar in december 2018 naar 19,9 miljard dollar in maart van dit jaar (+117%). De overname van CEVA Logistics deed de schuldenlast met 2,8 miljard stijgen. De toepassing van de nieuwe IFRS-regels zorgde voor een veel grotere toename van 6,8 miljard dollar.

Optelsom

CMA CGM torst overigens niet de grootste schuldenlast, want Cosco Shipping Holdings heeft al voor meer dan 20 miljard dollar aan financiële verplichtingen uitstaan. Op de derde en vierde plaats komen de Deense groep A.P. Møller Maersk en Hapag-Lloyd. MSC geeft als nummer twee in de lijnvaart nooit financiële resultaten vrij, maar huurt veertien schepen van 19.000 teu van onder andere Minsheng Financial Leasing en de Chinese Bank of Communications.

Uit een optelsom van de Franse scheepvaartanalist Alphaliner blijkt dat de schuldenlast van de containerrederijen bijzonder groot is. Cosco, CMA CGM, Maersk, Hapag-Lloyd, Evergreen, Yang Ming, Hyundai Merchant Marine (HMM), Zim en Wan Hai hadden eind maart samen maar liefst 84 miljard dollar aan uitstaande financiële verplichtingen.

Stefan Verberckmoes