Schepen 12.000 teu beschikbaar na exit van PIL op oost-westroutes

Bijna een jaar nadat Pacific International Lines (PIL) de trade tussen Europa en de Far East verliet, staakt de rederij uit Singapore nu ook alle diensten op de trans-Pacific. PIL zet op dat vaargebied nu nog eigen tonnage van 12.000 teu in.

Toen PIL in april vorig jaar de trade tussen het Verre Oosten en Europa de rug toekeerde, was de Singaporese carrier daar enkel nog actief door slots te kopen op de AEU7 Service van COSCO Shipping Lines. Dat slotakkoord kwam er nadat PIL in 2011 een eigen gezamenlijke dienst met Wan Hai staakte.

De rederij maakte vorige week bekend dat ze zich vanaf april volledig op noord-zuidverkeer focust. PIL stopt dus met oost-westverkeer, wat in de praktijk betrekking heeft op zes wekelijkse diensten op de trans-Pacific. In tegenstelling tot de exit van PIL op de Europese route, heeft de rederij tussen de Far East en de Verenigde Staten wel degelijk nog eigen tonnage in de vaart.

VSA

PIL is op die route actief in een Vessel Sharing Agreement (VSA) met COSCO en Wan Hai. Het trio onderhoudt twee diensten tussen de Far East en de westkust van Noord-Amerika. COSCO levert alle schepen voor een eerste loop, terwijl PIL en Wan Hai samen voor de vloot van de tweede loop zorgen.

Het gaat om zes schepen met een capaciteit van 11.923 teu die allemaal eigendom zijn van PIL, maar waarvan er drie door Wan Hai gecharterd worden. Naast de twee diensten van het VSA biedt de carrier uit Singapore nog vier andere wekelijkse diensten op de trans-pacific aan door slots te kopen op lijndiensten van de OCEAN Alliance.

Problemen

PIL kampt al een tijdje met financiële problemen. Onlangs ontkende het bedrijf nog berichten dat er schepen aan de ketting gelegd zouden worden omwille van een grote achterstand in de betaling van bunkerfacturen. De rederij hoopt de resultaten te kunnen verbeteren door zich terug te plooien op de diensten vanuit Azië naar het Midden-Oosten, de Rode Zee, het Indische subcontinent, Afrika en Australië/Nieuw Zeeland.

Het is niet duidelijk of een andere carrier de activiteiten van PIL op de trans-Pacific zal overnemen. Ook het lot van de daar ingezette schepen is nog onduidelijk. PIL nam tussen 2017 en 2019 in totaal twaalf schepen van 11.923 teu in de vaart. Behalve de drie die voor eigen rekening op de Stille Oceaan varen en de drie die aan Wan Hai werden verhuurd, gaat het om drie eenheden die in de Rode Zeedienst varen en nog een zusterschip dat op West-Afrika wordt ingezet. De ‘Kota Penimpin’ werd aan Hapag-Lloyd verhuurd en de ‘Kota Pahlawan’ (foto) is momenteel uit de vaart voor de installatie van een scrubber bij Wenchong Shipyard in Guangzhou.

Negende

PIL staat met een vloot van 120 containerschepen, die samen een capaciteit van 393.498 teu hebben, momenteel op de negende plaats in de top 20 van ‘s werelds grootste containerrederijen van de Franse databank Alphaliner. De rederij die de voorbije jaren alsmaar nauwer ging samenwerken met COSCO, is al vijftien jaar op de trans-Pacific actief.

Stefan Verberckmoes