Schelde niet diep genoeg voor volle megamaxschepen

De 23.656 teu grote ‘MSC Isabella’ is volgens de bemanning momenteel met een diepgang van zestien meter aan de eerste reis naar Noord-Europa bezig. MSC’s nieuwe recordschepen vestigen nog altijd nieuwe records.

De ‘MSC Isabella’ vaart in de AE2/Swan Service van het 2M Vessel Sharing Agreement van Maersk en MSC. De containerreus wordt op 10 oktober in Antwerpen verwacht. Die aanloop is alleen mogelijk omdat het schip eerst gaat lossen in Rotterdam (van 3 tot 4 oktober) en in Felixstowe (van 5 tot 7 oktober). Met de huidige diepgang van zestien meter is de opvaart van de Westerschelde niet mogelijk.

Het gebeurt steeds vaker dat megamaxschepen een erg grote diepgang hebben. Hapag-Lloyds ‘Tihama’ (19.870 teu) is momenteel bijvoorbeeld met een maximale diepgang van 15,9 meter onderweg van Rotterdam naar Jebel Ali voor de FE2 Service van THE Alliance. Voor de nieuwe generatie megamaxschepen komt Antwerpen daarom niet meer in aanmerking als eerste loshaven of laatste laadhaven indien de schepen volledig gevuld zijn.

Voor schepen van 14.000 teu stelt dat probleem zich niet. Dat wordt bewezen door het feit dat de dit jaar door Evergreen gestarte CES Service rechtstreeks van Colombo naar Antwerpen gaat. Ook de 'Maersk Evora' leverde MPET vorige maand nog een record 'call size' op, omdat het schip de aanloop van Sines oversloeg en rechtstreeks vanuit Tanjung Pelepas naar het Deurganckdok kwam.

Gdansk

MSC’s nieuwe recordschepen blijven intussen voor nieuwe records zorgen. De ‘MSC Mina’ van 23.656 teu heeft deze week de Poolse haven Gdansk verlaten na er maar liefst 12.192 containers te hebben gelost en geladen. Voor de terminal DCT Gdansk is die ‘call size’ een nieuw record. Intussen is ook de ‘MSC Samar’ (foto) als derde uit een reeks van elf nieuwe recordschepen voor MSC in Noord-Europa aangekomen. Het schip werd gisteren in Bremerhaven gedoopt.

Wellicht heeft ook het eerste schip uit de reeks, de ‘MSC Gülsün’, het eigen record van de grootste containerlading ooit (19.574 teu) verbeterd. Na het afwerken van de Noord-Europese rotatie ging dit 23.756 teu grote recordschip nog lege containers oppikken in Felixstowe en stonden de containers bij vertrek uit Felixstowe nog hoger gestapeld dan tijdens de eerste westbound trip. MSC wou niet reageren op de vraag hoeveel teu er werkelijk aan boord was.

Tweede loshaven

Omdat er veel lege containers geherpositioneerd werden, bleef de diepgang van de ‘MSC Gülsün’ bij vertrek uit Felixstowe naar Tanjung Pelepas beperkt tot 14,5 meter. Het is de bedoeling dat het schip tijdens de tweede westboundreis ook Antwerpen aanloopt (op 18 november). Omdat de AE2/Swan Service tijdelijk wordt gestaakt, stuurt 2M de AE10/Silk Service met de grootste schepen een aantal weken naar de Scheldehaven. Antwerpen wordt dan de tweede loshaven in Europa na Algeciras en voor Bremerhaven en Gdansk.

Stefan Verberckmoes