Scheepsagent Stefaan Hoppe: “Gelukkig konden onze stagiairs blijven"

Scheepsagent Stefaan Hoppe is een van de bedrijfsleiders die dankbaar gebruikmaken van het systeem van duaal leren bij de logistieke opleidingen van Howest. De lange stages blijken een goed instrument om jong talent binnen te halen en te houden.

Sinds zes jaar werkt Howest, in nauwe samenwerking met bedrijven uit de haven en bedrijven met andere logistieke activiteiten, geduldig aan het uitbreiden en verfijnen van de driejarige bacheloropleiding ‘bedrijfsmanagement, afstudeerrichting supply chain management’. Sinds september kwam daar een tweejarige graduaatsopleiding voor logistieke knelpuntberoepen bij.

Een belangrijk onderdeel van die opleidingen vormen de bedrijfsstages onder de noemer ‘duaal leren’. “Stagiairs brengen nieuwe kennis in het bedrijf”, zegt Stefaan Hoppe, bedrijfsleider van Hoppe Maritime Group (rechts op de foto). “Ons familiebedrijf is al twee generaties actief in scheepsagentuur, conditioneert gastankers en verleent logistieke diensten aan de scheepvaart. In het landschap van grote bedrijven zijn wij met zeventien medewerkers een kleine organisatie, maar toch moeten ook wij mee met bijvoorbeeld de digitalisering. Via het duaal leren van Howest kregen we jong talent in huis dat daarmee ‘speelt’. De digitale oplossingen die zijn in elkaar staken, gebruiken we nu effectief op de werkvloer. We kenden bovendien het grote geluk dat die stagiairs na hun studies bij ons in het bedrijf konden blijven werken.”

Liefde op eerste gezicht

Een van die gewezen stagiairs is Carolien Danneels (op de foto derde van rechts). Net als voor veel jongeren waren de scheepvaart en de logistieke sector voor haar onbekend terrein. Maar wie de smaak te pakken krijgt, blijft er door gebeten. “Ik werkte oorspronkelijk in de modesector en wilde een bachelordiploma in een logistieke richting halen om in de modesector hogerop te geraken. Tijdens mijn stage kwam ik bij de scheepsagentuur van de familie Hoppe terecht. Mijn eerste gastanker was liefde op het eerste gezicht en sindsdien liet die passie me niet meer los. Elke keer dat ik aan boord kom, blijft het kicken.”

Dat gevoel is herkenbaar voor Diedelinde Pollentier (vierde van links), manager van de klantendienst van CLdN Cargo in Zeebrugge. “Het duaal leren is een belangrijk aanwervingskanaal geworden. Vroeger kon je je afvragen of het wel de moeite loonde om als bedrijf veel energie in stages te steken. Maar we zien dat ze er heel veel voor terugkrijgen, voor die lange stages gespreid over verschillende jaren in één bedrijf. De studenten en het bedrijf leren elkaar zeer goed kennen. Daardoor kun je hen écht passend werk en verantwoordelijkheden toevertrouwen, eventueel al met het oog op een latere aanwerving.”

Tweede schot ook raak

Na zes jaar experimenteren met het duaal leren in het hoger onderwijs, mag Howest de komende twee jaar zijn ervaring vertalen naar een advies voor een regelgevend kader in het hele hoger onderwijs. “We kregen zonet de goedkeuring voor het project Dualogistiek+”, zegt stafmedewerker Janne Verhaeghe (links op de foto). “We doen dat met Europese steun (EFS) en in samenwerking met de kennisinstellingen Portilog en Syntra, het sectorfonds LOGOS en de vereniging van havenbedrijven Apzi-Voka.”

Het duaal leren vormt ook een belangrijke poot van de gloednieuwe, tweede logistieke opleiding van Howest. “Op vraag van de bedrijven startten we in september met een tweejarig graduaat transport & logistiek dat rechtstreeks leidt naar drie knelpuntberoepen: douanedeclarant (brexit), dispatcher wegvervoer en magazijnbeheerder”, zeggen opleidingsverantwoordelijken Mario Demets (tweede van rechts) en Stefanie Linthout (vijfde van links). “Dit is een schot in de roos met maar liefst dertig studenten. Het betekent voor hen na het middelbaar onderwijs een directe weg naar een job. Maar als ze willen, kunnen ze daarna ook verder studeren voor het bachelordiploma supply chain management.

Roel Jacobus