Safmarine laat tien jaar jonge panamax slopen

Het panamax-containerschip ‘Safmarine Meru’ (4.822 teu) dat pas in december van dit jaar tien jaar in de vaart zou zijn, werd door de Maersk groep verkocht om verschroot te worden.

Het witte containerschip bleek te zwaar beschadigd te zijn na de recente aanvaring op 8 mei met het lege containerschip ‘Northern Jasper’ (8.814 teu) in de buurt van Ningbo. De ‘Safmarine Meru’ werd geraakt in de buurt van de machinekamer en na de aanvaring brak aan boord brand uit (tweede foto).

Niet alleen de hoge herstelkosten, maar ook het feit dat er een overaanbod aan goedkope panamx-tonnage is om dit schip te vervangen, verklaren de beslissing waarom de ‘Safmarine Meru’ al zo jong gesloopt zal worden.

Sloopstrand

Maersk besloot onlangs overigens al om twee andere panamax-schepen in het Indische Alang te laten slopen (waarvoor de rederij zich overgens uitvoerig verdedigd heeft) en circuleerde zopas een foto van de 4.565 teu grote ‘Maersk Wyoming’ (derde foto) na aankomst op het sloopstrand.

Ook schepen die niet beschadigd zijn, worden omwille van de massale overcapaciteit in de lijnvaart steeds vroeger afgebroken. Een opvallende  transactie van vorige week was de verkoop van twee postpanamax-schepen van de Japanse rederij MOL. De 6.350 teu grote zusterschepen ‘MOL Promise’ en ‘MOL Precision’ (vierde foto) waren elk nog maar veertien jaar in actieve dienst.

Ook de ‘Conti Helsinki’ van 5.447 teu (ex ‘Hanjin Helsinki’) uit datzelfde bouwjaar 2002 werd vorige week voor afbraak verkocht.