Rotterdam klaar voor ontvangst van nog grotere containerschepen

De komst van de 'MSC Gülsün', het grootste containerschip ter wereld, betekent voor het Havenbedrijf Rotterdam nog niet de limiet. Hans Nagtegaal, directeur containers, zegt dat er op de Tweede Maasvlakte nog ruimte is om kades langer te maken.

De 'MSC Gülsün' arriveerde dinsdagmiddag bij de APMT 2-terminal op de Tweede Maasvlakte. Het 400 meter lange en 61,4 meter brede schip is met een capaciteit van 23.756 teu het grootste containerschip ter wereld en het eerste dat over de breedte 24 containers naast elkaar kan vervoeren. Het twee jaar geleden in de vaart genomen schip 'OOCL HongKong' was met een capaciteit van 21.413 teu tot nu toe het grootste containerschip.

Concurrentiepositie

Volgens Hans Nagtegaal is schaalvergroting in de containervaart goed voor de concurrentiepositie van de Rotterdamse haven. "Met een diepgang van 20 meter kunnen wij ook schepen van 30.000 teu ontvangen. Ons grote voordeel is dat we direct aan diep water liggen. Verder kunnen op de Tweede Maasvlakte de terminals van APMT 2, RWG, ECT Delta en Euromax deze megamaxschepen ontvangen. Hun kades zijn namelijk stevig genoeg om indien nodig grotere kranen te installeren. Omdat de containers steeds hoger worden opgestapeld in steeds bredere rijen, moeten de kranen hoger en langer en dus zwaarder worden. De vraag is natuurlijk of deze terminals, mocht de maximumcapaciteit van hun kranen bereikt worden, tot deze investeringen bereid zijn. Daar gaan wij als Havenbedrijf uiteraard niet over."

Niet breder, wel langer

Overigens is de grens aan de breedte van containerschepen met de 'MSC Gülsün' nagenoeg bereikt, tenminste als die schepen gebruik willen maken van het Suezkanaal. Want de maximale breedte van het kanaal is 62,1 meter, waardoor de 'MSC Gülsün' bij de passage op 9 augustus aan weerszijden nog maar 35 cm overhad. Nagtegaal verwacht daarom eerder dat schepen niet breder zullen worden, maar langer. Dan zullen kades dus moeten verlengd. Nagtegaal: "Ook dat is geen probleem, op de Tweede Maasvlakte hebben we nog ruimte om dat te doen."

Voornamelijk voordelen

De directeur containers van het Havenbedrijf Rotterdam ziet voornamelijk voordelen van de steeds groter wordende containerschepen. "De emissies per container worden lager en ook de kosten per container gaan omlaag. Daar komt nog bij dat de 'MSC Gülsün' vanwege de aanwezigheid van scrubbers op laagzwavelige brandstof vaart en in de toekomst zelfs kan overschakelen op lng."

Geen grenzen

Nagtegaal ziet dan ook niets in het pleidooi van Günther Bonz, voorzitter van de Hamburgse havenbedrijven, die grenzen aan de groei wil. Volgens Bonz is het maatschappelijk niet langer aanvaardbaar om belastinggeld te investeren in voortdurende verbreding en verdieping van vaarwegen. Hij vindt dat de EU bij een verlenging van de Block Exemption Regulation volgend jaar net als de VS de omvang van containerschepen moet beperken tot 18.000 teu.

Tijdelijk probleem

Overigens voorziet Nagtegaal voor de Rotterdamse haven wel een tijdelijk probleem door de onstuimige groei in de containervaart. "Die containers moeten uiteraard wel worden aangevoerd of afgevoerd. Om dat goed te organiseren, wordt de grote uitdaging. Uiteraard zijn we daar druk mee bezig, bijvoorbeeld door de aanleg van de Container Exchange Route, een niet-openbare weg tussen de belangrijkste containers. Hierdoor zullen producten snel tussen schepen, treinen en vrachtwagens kunnen worden vervoerd. Ook voeren we Nextlogic in, een digitaal platform dat automatisch capaciteit in de binnenvaart regelt."

Tweedeling tussen havens

Waar ligt de grens voor de schaalvergroting in de containervaart? Hans Nagtegaal lacht: "Weet u het, weet ik het? Ik draai al dertig jaar mee in deze sector. Op een bepaald moment vonden we 10.000 teu al veel. En kijk nu waar we vandaag zijn aangekomen. Of de verdere groei zal leiden tot een tweedeling tussen havens die deze megamaxschepen wel en niet kunnen ontvangen? Dat sluit ik niet uit. Maar in dit deel van Europa is Rotterdam zeker niet de enige haven die deze schepen aankan. De 'MSC Gülsün' kwam nu van Gdansk en Bremerhaven. Maar ook Antwerpen kan dit aan."

Antwerpen

Het bewijs voor deze laatste constatering wordt volgens planning op 10 oktober geleverd als de 'MSC Isabella' in Antwerpen arriveert, die met 23.656 teu net een maatje kleiner is dan de 'MSC Gülsün'. Dat schip vaart volgens verwachting morgen donderdag naar Tanjung Pelepas in Maleisië en daarna naar China.

Adrie Boxmeer