Rotterdam hoopt op meer lading van 2M

Het Havenbedrijf Rotterdam is blij met het nieuwe vaarschema dat Maersk Line en MSC begin deze week aangekondigd hebben voor de trade tussen Noord-Europa en het Verre Oosten.

Hoewel het aantal wekelijkse aanlopen van containerreuzen van het 2M Vessel Sharing Agreement er zal dalen van vijf naar vier, voorziet het havenbestuur toch een forse toename in containervolume van het Deens-Zwitserse redersduo.

Van de vijf wekelijkse loops zal alleen de AE6/Lion Service niet naar Rotterdam gaan, maar dat is volgens het Havenbedrijf Rotterdam de dienst met de kleinere eenheden van 13.000 teu. De AE6/Lion gaat nu wel nog naar Rotterdam.

Rotterdam verliest ook de huidige dubbele aanloop van de AE1/Shogun Service. De Maashaven blijft de tweede loshaven in Noord-Europa na Felixstowe, maar verliest de eastbound call aan die Britse haven.

Grotere call sizes

Volgens Rotterdam zal dat verlies ruimschoots gecompenseerd worden door het feit dat de andere aanlopen “commercieel favoriete posities” hebben gekregen. Vooral het feit dat de AE10/Silk Service met schepen van ruim 18.000 teu rechtstreeks van Zuid-Korea, China en Maleisië naar Rotterdam zal komen, zou hoge call sizes moeten opleveren. Rotterdam wordt ook de laatste Europese laadhaven voor de AE2/Swan en AE5/Albatros diensten. De AE2/Swan is overigens nieuw voor Rotterdam.

In het huidige scenario is Rotterdam één keer laatste Noord-Europese laadhaven (AE10/Silk), één keer de voorlaatste (AE1/Shogun), twee keer de tweede Noord-Europese loshaven (AE1/Shogun en AE5/Albatros) en valt de vijfde aanloop (AE6/Lion) in het midden van de Europese rotatie.