Rickmers Maritime in vereffening

De Singaporese beursgenoteerde rederij Rickmers Maritime wordt opgedoekt. De verkoop van de vloot van veertien containerschepen bevindt zich al in een vergevorderd stadium.

In december liet de directie al weten dat de rederij in zwaar financieel weer was beland omdat de chartertarieven historisch laag waren en de marktwaarde van de schepen fors was verminderd. De rederij controleerde toen een vloot van zestien panamaxschepen. Het werd het slachtoffer van het enorme overaanbod aan panamaxtonnage na de opening van de bredere sluizen van het Panamakanaal.

Omdat er onvoldoende middelen waren om een aantal aflopende obligaties terug te betalen, werd de obligatiehouders voorgesteld om die te ruilen voor nieuwe, die 40% minder waard zouden zijn. Het uitgangspunt van dat voorstel was dat alle betrokkenen een deel van het verlies moesten slikken om de rederij overeind te houden, waarbij het verschil van 40% mogelijk in 2023 zou worden terugbetaald.

Nadat de obligatiehouders het plan in december met een tweederdemeerderheid afwezen, moest Rickmers Maritime een paar jonge schepen verkopen om overeind te blijven. De ‘India Rickmers’ van 4.250 teu uit 2009 voer toen als jongste schip ooit naar een sloopstrand.

Banken

De voorbije maanden onderhandelde de directie met HSH Nordbank en DBS Bank, die bereid bleken om een deel van de schulden kwijt te schelden als alle andere betrokkenen ook een duit in het zakje zouden doen. Tegen 15 april moesten alle betrokkenen kunnen instemmen met een financieel herstelplan, maar die deadline van de banken werd niet gehaald.

Omdat Rickmers Maritime de lonen niet langer kan uitbetalen of schulden afbetalen, heeft de Duitse reder Bertram Rickmers die met een belang van 34,2% de grootste individuele aandeelhouder is, besloten om de tent te sluiten. De veertien schepen worden verkocht om de schuldenput gedeeltelijk te kunnen dempen. Dat zal niet beletten dat de obligatiehouders vrijwel zeker hun geïnvesteerde geld kwijt zijn.

Zeabourn

De problemen in Singapore hebben geen invloed op de Duitse activiteiten van de door Bertram Rickmers gecontroleerde Rickmers Group. Er is ook geen verband tussen Rickmers Maritime en de multipurposediensten van Rickmers Linie. Die laatste werden door de Rickmers Group overigens verkocht aan het jonge en ambitieuze Zeaborn.

Zeaborn liet vorige week nog weten dat die transactie op 31 maart volledig is afgerond. De lijndiensten van Rickmers Linie en de activiteiten van NPC Projects zijn vanaf 1 april overgegaan naar het nieuwe bedrijf Rickmers-Line GmbH & Co KG.

Chartermarkt veert op

Rickmers Maritime gaat in vereffening op een moment dat de chartermarkt weer opveert. In de categorie van de panamaxschepen van 4.000 tot 5.300 is het aantal werkloze eenheden gedaald naar 33 eenheden, waarvan er 27 zijn opgelegd en zes onmiddellijk beschikbaar zijn.

De huurprijzen die eerder dit jaar waren gezakt naar voor de eigenaars onrendabele niveau’s van 4.000 tot 4.500 dollar/dag, zijn de voorbije weken eindelijk weer gaan stijgen. Zim huurde zopas twee eenheden van 5.078 teu voor een periode van een jaar aan 10.750 dollar/dag. Het gaat om de ‘Orca I’ en ‘Dolphin II’ die vier maanden geleden moesten opgelegd worden.

Stefan Verberckmoes