Regelmatige bezoeker Zeebrugge verhuist door rush op toiletpapier

Het schip ‘Baltic Petrel’ dat voor X-Press tussen Zeebrugge en Spanje voer, krijgt een nieuwe opdracht. Het 1.600 teu grote containerschip gaat nu voor SCA Logistics onder andere pulp voor hygiënisch papier vervoeren tussen Rotterdam en Zweden.

Svenska Cellulosa Aktiebolaget (SCA) is een Noord-Zweedse fabrikant van hout, papier en pulp, die via de divisie SCA Logistics zelf lijndiensten verzorgt. Behalve een rorodienst vanuit Zweden naar Kiel, Sheerness en Rotterdam met drie schepen, heeft SCA ook een containerdienst die de fabrieken in Oxelösund, Sundsvall en Umeå wekelijks met Rotterdam verbindt.

Omwille van de groei van de volumes vervangt SCA Logistics de twee schepen van 1.025 teu uit deze Container Express Service (ContEx) door twee grotere eenheden van 1.600 teu. Omdat er in de Noord-Zweedse aanloophavens in de winter ijsvorming is, zocht het bedrijf naar twee boten met ijsklasse.

X-Press

SCA Logistics vond twee geschikte zusterschepen van 1.600 teu bij Sea Consortium in Singapore, het moederbedrijf van X-Press Feeders. De ‘Baltic Shearwater’ ging al aan de slag in de ContEx-dienst en de ‘Baltic Petrel’ vervangt vandaag in Rotterdam de kleinere ‘SCA Tunadal’.

De ‘Baltic Petrel’ (foto) wordt in de BGX-dienst van X-Press Feeders tussen de Benelux en Noord-Spanje afgelost door het zusterschip ‘Baltic Tern’, dat in charter voor de Deense rederij Unifeeder voer. Deze BGX-dienst wordt door COSCO Shipping Lines gebruikt als feeder tussen Zeebrugge, Bilbao en Gijon.

Investeringen

Nils-Johan Haraldsson, vicepresident marketing bij SCA Logistics, stelt dat de capaciteitsverhoging van de ContEx-dienst gepaard gaat met nieuwe investeringen in de havens van Umeå en Sundsvall.

De uitbraak van het coronavirus heeft uiteenlopende gevolgen voor het bedrijf. Zo is de vraag naar pulp voor doekjes en hygiënische producten zeer sterk gestegen, terwijl de vraag naar pulp voor de productie van krantenpapier is afgenomen. De Zweden zien ook een sterke toename van de vraag naar verpakkingspapier voor voedsel of e-commerce.

Stefan Verberckmoes