Loodsboten 'Schoneveld' en 'Wulpen' feestelijk gedoopt op Sint-Anna

De twee nieuwste redeboten van het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK) zijn officieel op de Sint-Annasteiger in Antwerpen ingewijd. ‘Schoneveld’ en zusterschip ‘Wulpen’ zullen hoofdzakelijk vanuit Vlissingen opereren.

VLOOT, de rederij van de Vlaamse overheid, heeft er twee nieuwe eenheden bij: ‘Schoneveld’ en ‘Wulpen’ (zie foto 2), vernoemd naar de middeleeuwse verdronken eilanden op de Westerschelde. Het duo is al operationeel sinds het voorjaar van 2019, maar nu pas officieel ingewijd in aanwezigheid van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, Lydia Peeters en administrateur-generaal, Nathalie Balcaen (MDK) (zie eerste foto). 

"De vernieuwing van de redeboten is van cruciaal belang", vertelt minister Lydia Peeters. "Schepen worden steeds groter en het scheepvaartverkeer drukker. De tweede generatie moet de continuïteit van vlot en veilig scheepvaartverkeer naar de havens in Vlaanderen verzekeren." 

Voor onze collega's

De zusterschepen zullen in zwaar weer opereren, en hebben dan ook een ergonomisch verantwoorde stuurhut om het nodige comfort te bieden. "Het zijn onze collega's die er dag en nacht opuit trekken", zegt Nathalie Balcaen. "Voor hen willen we ons inspannen om kwalitatief materiaal en goede werkomstandigheden te realiseren." Het duo is daarom ook twee meter langer dan de eerste generatie, de motoren bevinden zich onder het achterdek voor meer geluidscomfort en het 'active ride control'-systeem vermindert de rol- en stampbeweging voor meer stabiliteit. Ze halen een snelheid van 25 knopen. 

Het duo is gebouwd door Scheepswerf Barkmeijer Stroobos in Estland en kosten elk 2,4 miljoen euro. Ze zijn een modern staaltje technologie, en komen zelfs vanzelf weer recht na een tuimeling van 360 graden

Behouden vaart

Erevoorzitter van het Vlaams Parlement, Marleen Vanderpoorten, en burgerlijk ingenieur bouwkunde bij het departement Mobiliteit en Openbare Werken, Kathy Vandenmeersschaut, kregen de eer om als meters de loodstenders te dopen. Dat moet volgens de traditie een vrouw zijn, zoniet volgt rampspoed.

"We weten dat het nautische leven een sterk mannenbastion is. Laten we daarom het meterschap hoog in het vaandel houden", zegt minister Lydia Peeters. "Ik wens beide redeboten een behouden vaart en een mooie toekomst toe."

Julie Desmet