Reddingsplan voor Hyundai Merchant Marine

De Hyundai Group heeft een plan gemaakt om de rederij Hyundai Merchant Marine (HMM) te redden en legt dat nu aan de schuldeisers voor.

HMM gaat gebukt onder een torenhoge schuldenlast (5,8 miljard dollar) en moet dit jaar opnieuw voor honderden miljoen dollars leningen aflossen. Omwille van de crisis in de lijnvaart zit de Zuid-Koreaanse rederij echter in slechte papieren.

Om HMM te kunnen redden zullen er niet alleen activa verkocht moeten worden, maar wordt aan een aantal schuldeisers (waaronder ook Korea Development Bank) gevraagd om schulden in aandelen om te zetten. Hyun Jeon-eun, voorzitster van Hyundai Group, heeft alvast beloofd om persoonlijk kapitaal in de rederij te pompen.

Busan New Port

Er zullen voorts schulden terugbetaald worden met de opbrengst van de verkoop van activa. Zo zou PSA intussen als bevoorrechte koper gekozen zijn om een meerderheidsbelang in Busan New Port over te nemen.

Nadat de geplande verkoop van een belang van 22,4% in Hyundai Securities aan het Japanse Orix vorig jaar uiteindelijk niet is doorgegaan, wordt die participatie opnieuw in de etalage gezet. Er worden ook gesprekken met Hahn worden gevoerd over een verkoop van de vloot van droge-bulkschepen.

Zestiende

De Zuid-Koreaanse carrier HMM controleert momenteel een vloot van 56 containerschepen, samen goed voor ruim 389.000 slots. Met die capaciteit staat Hyundai Merchant Marine op de zestiende plaats in de rangschikking van 's werelds grootste containerrederijen.

Het orderboek omvat vijf zusterschepen van 10.055 teu die van de Britse eigenaar Zodiac Maritime gehuurd worden. Ze worden gebouwd voor de trade tussen het Verre Oosten en de oostkust van de Verenigde Staten via het verbrede Panamakanaal.