Reddingsplan voor HMM is goedgekeurd

De belangrijkste schuldeisers van Hyundai Merchant Marine (HMM) hebben zich deze week ondanks eerder verzet toch achter het reddingsplan voor de Zuid-Koreaanse rederij geschaard.

De Korea Development Bank had als belangrijkste schuldeiser al laten weten dat ze HMM overeind zou houden, maar nu hebben ook andere banken ingestemd met een uitstel van betaling gedurende drie maanden. In die periode zal er door een externe consultant aan een oplossing voor de liquiditeitsproblemen werken.

In een persoonlijke brief aan de klanten heeft topman Paik Hoon Lee zich intussen verontschuldigd voor de onrust die de voorbije weken is ontstaan. Hij beloofde dat de liquiditeitscrisis de rederij niet zal vellen.

Naar verluidt zou er nu ook toch schot komen in de besprekingen met een aantal rederijen die containerschepen verhuren aan HMM. Voor die schepen betaalt HMM veel meer dan de huidige marktprijs. Een verlaging van de chartertarieven is volgens zowel de directie als de schuldeisers nodig om de financiële problemen op te lossen. De Zuid-Koreaanse carrier wil ook nagaan of het bepaalde boten mits een vergoeding vroeger aan de eigenaars mag terugleveren.

Charter

Hoeveel geld de Zuid-Koreaanse rederij op bepaalde schepen verliest, bleek deze week uit een rapport van het Franse Alphaliner over de chartermarkt. Daaruit blijkt dat HMM de ‘Hyundai Platinum’ blijft doorverhuren aan X-Press feeders voor een dienst tussen Busan en Xingang.

Het 5.023 teu grote schip maakt deel uit van een reeks van vijf (foto) die HMM in 2011 van de Griekse eigenaar Capital Ship Management heeft gehuurd voor een periode van twaalf jaar. HMM sprak destijds een chartertarief van 29.350 dollar per dag en per schip af.

Intussen hebben de tarieven op de chartermarkt een historisch dieptepunt bereikt. Om de charter van de ‘Hyundai Platinum’ aan X-Press te kunnen verlengen, moest HMM instemmen met een tarief van amper 7.400 dollar. De Zuid-Koreanen verliezen op dit schip alleen al dus bijna 22.000 dollar per dag. Ze hadden echter weinig keuze omdat geen enkele andere reder meer zou betalen en Capital ook doorbetaald moet worden als het schip werkloos zou worden.