Reddingsboot voor gebouwen ziet hopelijk nooit levenslicht

Wärtsilä pakt uit met een nieuw product waarvan het zelf hoopt dat het nooit echt gebouwd moet worden: een reddingsboot voor gebouwen. ‘Lifeboats for Buildings’ wil vooral dringend oproepen om de klimaatverandering daadwerkelijk aan te pakken.

De reddingsboot voor gebouwen is een variant op de exemplaren die aan het achterschip van grote zeeschepen hangen. De Finse technologiegroep ziet het als een middel dat van pas zou kunnen komen bij extreme overstromingen of een forse stijging van de zeespiegel als gevolg van de opwarming van onze planeet.

Het ontwerp van de Ship Design-divisie van de Finse groep draait op volledig hernieuwbare energie, kan autonoom varen en aanmeren, en integreert slimme technologieën zoals het draadloos opladen van batterijen.

Niet ondenkbaar

Wärtsilä kwam op een start-upbeurs in Helsinki met zijn denkoefening voor de dag. Het is “geen echt product”, maar de “hypothetische reddingsboot” is ook “niet zo ondenkbaar” als hij op het eerste gezicht lijkt, benadrukt de groep. “Het is onze manier om in de verf te zetten dat we dringend moeten overschakelen van praten over klimaatverandering naar handelen. We moeten nu in gang schieten of het ondenkbare zal gebeuren en deze reddingsboot zal echt gebouwd moeten worden”, stelt chief digital officer Marco Ryan.

Zijn voorzitter en CEO deelt die mening volledig. Scheepvaart en de energiesector bewegen in zijn ogen nog te traag in de richting van innovatieve oplossingen voor het klimaatvraagstuk.

Jean-Louis Vandevoorde