Recordvolume voor schip van 2M

Een containerschip uit een pendulumdienst van het 2M Vessel Sharing Agreement tussen Noord-Europa, het Verre Oosten en de westkust van Noord-Amerika, heeft tijdens een enkele aanloop maar liefst 24.846 teu geladen en gelost.

De haven van Los Angeles gaat ervan uit dat dit een nieuw wereldrecord is. Het record werd gevestigd door de ‘Maersk Evora’ van 13.568 teu, die door Maersk wordt gehuurd voor een pendulumdienst die op trans-Pacific onder de naam TP6 Service wordt verkocht en tussen Azië en Europa als AE6. De Zwitserse partner gebruikt op de twee vaargebieden de merknamen Pearl and Lion Service.

De ‘Maersk Evora’ arriveerde op 17 oktober bij APM Terminals aan Pier 400 met negen lagen hoog gestapelde containers aan dek, wat ook een primeur voor een Amerikaanse aanloop bleek te zijn. Om het recordvolume te kunnen behandelen, bleef het containerschip bijna zes dagen aan de kaai liggen.

Enige aanloophaven

De volumes waren groot omdat Los Angeles de enige aanloophaven aan de westkust van de Verenigde Staten is. De ‘Maersk Evora’ heeft gisteren na een verblijf van 128 uren de haven van Los Angeles verlaten en zet nu koers naar Yokohama. In het Verre Oosten zal het schip laden voor Noord-Europa, waar het op 11 december bij MPET in Antwerpen verwacht wordt.

De grootste call size in Europa staat tot op vandaag op naam van de 13.808 teu grote ‘Thalassa Hellas’ van Evergreen, die in februari 2015 in Noord-Europa alleen Rotterdam aanliep. De aanlopen van Felixstowe en Hamburg werden toen geschrapt om een opgelopen vertraging in te halen. Het schip heeft destijds op de ECT Delta Terminal 5.215 containers gelost, waarna er 5.836 containers werden geladen. In teu uitgedrukt ging het om een call size van ongeveer 18.500 teu.

Stefan Verberckmoes