Recordschip op weg naar oostkust van VS

In New York is vorige week een eerste neopanamax-schip gearriveerd dat vanuit het Verre Oosten via het Panamakanaal naar de oostkust van Noord-Amerika is gevaren. Het ging nog niet om een recordaanloop, maar die komt er wel nog later deze maand.

Het verbrede Panamakanaal werd officieel ingevaren door de ‘Cosco Shipping Panama’ van 9.443 teu die daarvoor speciaal van zijn normale route (Verre Oosten – Zwarte Zee) was afgeweken. Het tweede containerschip dat door de nieuwe sluizen in Panama ging, de ‘MOL Benefactor’ van 10.010 teu, is de eerste neopanamax die in een vaste lijndienst tussen het Verre Oosten en de oostkust van de VS gaat varen via Panama.

Dit schip dat bij zijn transit (foto) al een record vestigde door er de hoogste tol ooit te betalen, werd vorige week aan de Bayonne Terminal van Global Container Terminals (GCT) in New Jersey als een nieuw recordschip onthaald.

Record voor Zim

Toch was het dat eigenlijk net niet, want GCT Bayonne ontving in maart vorig jaar al een ad hoc call van de ‘Tianjin’ die met een nominale capapiteit van 10.062 teu net iets groter is. Het schip voer via Zim vanuit China en Maleisië via Suez naar New York en Savannah.

Het record van de ‘Tianjin’ zal later deze maand wel nog sneuvelen omdat Hyundai Merchant Marine (HMM) vijf schepen van 10.081 teu gaat leveren voor dezelfde NYX Service van de G6 Alliance waarin ook al de ‘MOL Benefactor’ vaart.

Vorige week heeft HMM met de ‘Hyundai Pluto’ een laatste schip van 10.081 teu in de vaart genomen. De Zuid-Koreaanse rederij huurt deze schepen van de Britse eigenaar Zodiac Maritime voor een periode van twaalf jaar. Deze 323 meter lange neopanamax’en met negentien rijen containers in de breedte bovendeks werden speciaal voor de trade tussen de Far East en de oostkust van de VS gebouwd.

Bayonne Bridge

Hoewel ze in New York niet onder de Bayonne Bridge moeten doorvaren om de GCT Bayonne te bereiken, is hun brug relatief laag om later geen problemen met de doorvaarthoogte te krijgen als ze naar andere terminals gestuurd zouden worden.

De ‘Hyundai Saturn’ is op 29 juni in Qingdao beginnen laden voor de NYX Service en wordt op 22 juli in Panama verwacht. De nieuwbouw wordt dan een record containerschip voor dat kanaal en op 28 juli ook het grootste schip dat ooit New York zal aangelopen hebben. Ook in Norfolk (31 juli) en Savannah (3 augustus) zullen er records scherper gesteld worden.