Recordschip ‘Barzan’ imponeert in Zeebrugge (foto’s)

Het grootste containerschip ter wereld, de ‘Barzan’ (19.780 teu) van United Arab Shipping Company (UASC), bood vorig weekend een eerste afvaart vanuit Zeebrugge naar het Verre Oosten.

Flows meldde vorige vrijdag al dat de ‘Barzan’ met een nominale capaciteit van 19.870 teu nu eigenlijk het grootste containerschip in zijn soort is. Omdat de ‘Barzan’ de Vlaamse kusthaven zaterdag verliet met vijf lagen containers hoog gestapeld bovendeks, viel het extra op hoe hoog de lashing bridges en het stuurhuis van deze containerreus wel zijn. Alle deklading pastte nog in de celstructuren bovendeks. Het stuurhuis stak ook duidelijk hoog boven de gieken van de kranen van de Zeebrugse terminal van APMT uit.

Elf hoog

Het door Hyundai Samho gebouwde containerschip is ontworpen om de containers bovendeks elf hoog te stapelen. UASC zal nog vijf zusterschepen in de vaart nemen. Dat zijn de ‘Al Muraykh’ (die op 10 oktober in Zeebrugge verwacht wordt), de ‘Al Zubara’, de ‘Al Nefud’, de ‘Al Dahna’ en de ‘Tihama’, die in januari 2016 als laatste zal opgeleverd worden.

De zes schepen zijn bestemd voor de AEC1 Service tussen het Verre Oosten en Noord-Europa. UASC heeft een akkoord met China Shipping om deze lijndienst tien jaar lang (van 2015 tot 2025) gezamenlijk te verzekeren. De Chinese partner levert op zijn beurt vijf megaschepen van 18.980 teu (type ‘CSCL Globe’), die al allemaal in de vaart zijn.

Ocean Three

De AEC1 is één van de eigen loops van de alliantie Ocean Three, die door UASC’s partners China Shipping en CMA CGM onder de respectievelijke namen AEX1 en FAL8 verkocht wordt. Ook Hamburg Süd en de leden van de CKYHE Alliance beschikken over allocaties op deze dienst.

De 'Barzan' verliet Zeebrugge met een diepgang van 11,5 meter richting Rotterdam. Daar wordt het recordschip verder beladen voor de Aziatische bestemmingen Port Kelang, Yantian, Qingdao, Shanghai en Ningbo.