Recordaanlopen in beeld (+ foto’s)

Zowel in Antwerpen als Bremerhaven stonden gisteren fotografen klaar om de recordaanlopen van de ‘Maersk Evora’ en het grootste containerschip ter wereld, de ‘MSC Gülsün’, in beeld te brengen. We maakten een kleine selectie.

De ‘Maersk Evora’ van 13.568 teu is een recordschip voor MSC PSA European Terminal (MPET) en de Antwerpse haven, omdat die voor de grootste call size ooit zorgt. Er moeten 8.429 containers – goed voor 13.405 teu – gelost en geladen worden. Gedurende twee dagen wordt dag en nacht met zes tot zeven ploegen gewerkt om het schip woensdagmiddag weer te kunnen laten vertrekken.

Zoals Flows gisteren al meldde, stonden de containers bij aankomst maandagochtend aan dek tien hoog gestapeld. MPET zet daarom de zeven grootste kranen in (tweede foto), die 50 meter hoog zijn en een reikwijdte van 25 containers in de breedte bovendeks hebben.

Bremerhaven

Dergelijke kranen zouden ook in Bremerhaven handig geweest zijn voor de behandeling van de ‘MSC Gülsün’, die volgens MSC met een capaciteit van 23.756 teu nu het grootste containerschip ter wereld is. Bij aankomst van deze containerreus gisteren in de Noord-Duitse haven (derde foto) bleek dat de containers aan bakboord op bepaalde plaatsen een rij minder breed geladen waren, dan de 24 rijen die mogelijk zijn. De kranen van de terminal MSC Gate zijn net niet breed genoeg om aan de 24ste rij te kunnen. Friedrich Stuhrmann, directeur van MSC Gate, zei desondanks naar aanleiding van de maidentrip dat de terminal volledig klaar is om dergelijke recordschepen te kunnen ontvangen.

Na de aanloop van Bremerhaven gaat de ‘MSC Gülsün’ verder lossen in Gdansk, waar er wel portaalkranen staan met een voldoende brede giek voor’megamax 24’-schepen. De wekelijkse aanlopen van de AE10/Silk Service van 2M leveren de Poolse havens zeer grote volumes en bijhorend transhipmentverkeer op. Mede daardoor steeg de totale trafiek in Gdansk in de eerste zes maanden van dit jaar met 9% naar 27,3 miljoen ton. Daarvan was 10,3 miljoen ton gecontaineriseerd.

Stefan Verberckmoes