MPET vestigt nieuw record met ‘Maersk Evora’ in Deurganckdok

Met een capaciteit van 13.568 teu is de ‘Maersk Evora’ niet het grootste schip dat ooit aan de MSC PSA European Terminal (MPET) afmeerde. De call size van 13.405 teu levert de terminal wel een nieuw record op.

De ‘Maersk Evora’ vaart in de AE6/Lion Service van het 2M Vessel Sharing Agreement van Maersk en MSC. Die dienst uit het Verre Oosten loopt in Europa achtereenvolgens Sines, Antwerpen, Le Havre en Felixstowe aan. Voor de ‘Maersk Evora’ werd de aanloop in Sines geannuleerd, wat betekent dat de containerreus rechtstreeks van Tanjung Pelepas naar de Scheldehaven is gevaren.

Tien hoog

De ‘Maersk Evora’ arriveerde deze ochtend in het Deurganckdok met de containers bovendeks tien hoog gestapeld. Bij MPET moeten nu 8.429 containers – samen goed voor 13.405 teu – gelost en geladen worden, waaronder een deel van de importlading voor Sines. De containers voor die Portugese haven zullen later overgeladen worden op andere schepen om hun eindbestemming te bereiken.

Omdat de containers bovendeks zo hoog gestapeld zijn, zal MPET de grootste kranen inzetten. "Die zijn vijftig meter hoog", verduidelijkt Jurgen De Wachter, Head Terminal Operations. “We zullen de komende dagen zeven ZPMC-kranen op de ‘Maersk Evora’ inzetten, zodat het schip over twee dagen kan vertrekken."

Los Angeles

Het is niet de eerste keer dat de ‘Maersk Evora’ een recordlading naar een containerterminal brengt. In oktober 2017 had dit schip in de haven van Los Angeles een record call size van maar liefst 24.846 teu. Dat volume was zo groot omdat het schip toen in een dienst voer tussen de Far East en de westkust van Noord-Amerika, waarvoor Los Angeles de enige aanloophaven is. Dat betekende dat het schip daar volledig gelost en opnieuw beladen moest worden.

De ‘Maersk Evora’ werd acht jaar geleden gebouwd door Hyundai Heavy Industries voor Rickmers Reederei. Deze 366,32 meter lange neomaxipanamax is intussen eigendom van Minsheng Financial Leasing. De Deense rederij Maersk heeft het schip al sinds de oplevering in juni 2011 in langetermijncharter.

Stefan Verberckmoes