Rationalisatie brengt recordschip van NYK Line naar Antwerpen

Omdat de G6 Alliance vanaf deze week Loop 6 tussen het Verre Oosten en Noord-Europa tijdelijk staakt, krijgt Antwerpen ter compensatie alvast twee extra aanlopen van Loop 4 met megaschepen van NYK Line.

Loop 6 verbindt de Aziatische havens Fuzhou, Kaohsiung, Xiamen, Nansha, Shekou, Hongkong, Singapore en Colombo met de Europese bestemmingen Southampton, Antwerpen, Hamburg en Rotterdam. Op de terugweg naar Fuzhou worden eastbound ook nog Jebel Ali en Shekou bediend.

De afvaart die voor deze week donderdag uit Fuzhou gepland was (met aankomst in Antwerpen op 1 april) gaat niet door en volgens de beslissing die de alliantie vorige week heeft genomen, zal deze Far East loop pas vanaf 19 mei weer vanuit Fuzhou hervat worden.

Rotaties aangepast

De zes leden van de G6 Alliance hebben voor de eerstvolgende weken alvast de rotaties van twee andere diensten aangepast om zoveel mogelijk havens rechtstreeks te kunnen blijven bedienen.

De twee volgende schepen die in het Verre Oosten voor Loop 4 zullen laden, krijgen er extra haltes in Xiamen, Shekou, Hongkong en Colombo bij. In Noord-Europa zal Antwerpen als bijkomende haven worden bediend na Le Havre en Southampton.

Na de extra aanloop van de Scheldehaven gaat het dan verder naar Hamburg en Rotterdam, alvorens op de terugreis naar de Far East ook nog een extra stop in Jebel Ali te maken. Omdat het vaarschema fors uitgebreid wordt, vervallen uitzonderlijk de haltes in Port Said (in beide richtingen).

Recordschip

Het eerste schip dat deze gewijzigde rotatie zal volgen, is NYK’s nieuwste recordschip ‘NYK Blue Jay’ (14.000 teu) dat net werd opgeleverd en vrijdag in Ningbo de eerste containers aan boord zal nemen. In Antwerpen wordt dit ultra large container ship (ulcs) nu op 4 april op maidentrip verwacht aan de Noordzeeterminal.

De ‘NYK Blue Jay’ is het eerste schip uit een reeks van tien. De eerste vier daarvan vervangen evenveel eenheden van 13.208 teu, die NYK tijdelijk van alliantiepartner OOCL heeft gehuurd. Eén daarvan is de ‘NYK Hermes’, die op 11 april in Antwerpen wordt verwacht voor Loop 4.

Loop 5

De partners APL, Hapag-Lloyd, Hyundai Merchant Marine, MOL, NYK Line en OOCL hebben intussen ook besloten om de volgende rondreizen van de ‘Hyundai Smart’ (13.092 teu) en de ‘APL Changi’ (13.892 teu) uit Loop 5 uit te breiden met extra aanlopen in Kaohsiung (westbound) en Shekou (eastbound).

Of deze aanpassingen van de rotaties van Loops 4 en 5 nog tot medio mei van kracht blijven, zal wellicht afhangen van de beschikbaarheid van ligplaatsen ('berthing windows') in alle aanloophavens.