Rationalisatie bij 2M brengt ‘MSC Gülsün’ & co naar Antwerpen

Na de komst van de ‘MSC Isabella’ volgende maand mag Antwerpen in november en december nog vijf recordaanlopen verwachten. De Scheldehaven wordt tijdelijk de eerste Noord-Europese loshaven van de AE10/Silk Service van 2M.

Omdat het ladingaanbod tussen het Verre Oosten en Europa na de ‘Gouden Week’-vakantie in China elk jaar vermindert, hebben de 2M-partners Maersk en MSC besloten om hun capaciteit drastisch te beperken. Het duo doet dat door de AE2/Swan Service vanaf begin oktober te staken. Door een van hun zes diensten tussen de Far East en Noord-Europa tijdelijk stop te zetten, verminderen de twee carriers hun capaciteit op dit vaargebied met 18%.

De AE2/Swan wordt verzekerd door elf schepen van 16.652 tot 20.568 teu plus de ‘MSC Isabella’ van 23.656 teu die vorige week aan de maidentrip begonnen is. De dienst loopt in Europa achtereenvolgens Rotterdam, Felixstowe, Antwerpen, opnieuw Rotterdam en Algeciras aan.

'MSC Gülsün’

Om de directe verbindingen tussen Qingdao, Ningbo, Yantian, Tanjung Pelepas en Antwerpen te behouden in de periode dat de AE2/Swan Service gestaakt wordt, komt de Scheldehaven tijdelijk in het vaarschema van de AE10/Silk Service na Algeciras en voor de aanlopen in Bremerhaven en Gdansk.

Het eerste schip uit de AE10/Silk-vloot dat naar Antwerpen afgeleid wordt, is de ‘MSC Gülsün’. Dat schip wordt terecht door MSC het grootste containerschip ter wereld genoemd. Het recordschip wordt op 18 november bij MSC PSA European Terminal aan het Deurganckdok verwacht. MSC hoopt de AE2/Swan-dienst medio november te kunnen hervatten, mits het ladingaanbod weer begint toe te nemen.

Zeven aanlopen

Volgens de laatste vaarschema’s van Maersk worden er voorlopig al zeven schepen van de AE10/Silk-dienst naar Antwerpen afgeleid. Daar horen ook de ‘MSC Mina’ (23.656 teu) en de ‘MSC Samar’ (23.756 teu) bij. Volgens die plannen zullen ook de nog op te leveren ‘MSC Nela’ (23.656 teu) en ‘MSC Mia’ (23.756 teu) tijdens hun maidentrip naar Antwerpen afgeleid worden. Als deze plannen niet gewijzigd worden, herneemt de AE10/Silk Service de gewone rotatie vanaf het vertrek van de 'Munkebo Maersk' (18.340 teu) uit Noord-China in de laatste week van november.

De tijdelijke komst van 2M’s grootste loop zal in Antwerpen het tijdelijk wegvallen van de AE2/Swan-dienst compenseren. De stopzetting van die dienst kost Rotterdam tijdelijk een dubbele aanloop, waarvoor er geen compensatie is.

Annuleren

In de eerste helft van oktober gaan Maersk en MSC de capaciteit ook beperken door drie afvaarten te annuleren. Het gaat om het vertrek van de AE7/Condor Service in de Gouden Week vanuit China en twee afvaarten van de AE20/Dragon Service naar het Middellandse Zeegebied in weken 40 en 41. In Antwerpen wordt ook het wegvallen van de AE7/Condor gecompenseerd. Omdat er op 18 november geen afvaart van die dienst naar het Verre Oosten zal zijn, wordt de AE1/Shogun Service in week 46 eenmalig naar Antwerpen gestuurd.

Stefan Verberckmoes