PwC : "Liquidatie is beste optie voor Hanjin"

De kansen dat de Zuid-Koreaanse rederij Hanjin Shipping volgend jaar vereffend wordt, zijn gestegen nadat een rapport van PricewaterhouseCoopers (PwC) dat scenario heeft aanbevolen.

Op vraag van het Seoul Central District Court, dat Hanjin op 1 september bescherming tegen schuldeisers verleende, heeft het auditbureau Samil PricewaterhouseCoopers de rederij financieel doorgelicht.

Gisteren ontving de Zuid-Koreaanse rechtbank het auditrapport waarin PwC stelt dat bij een vereffening nog 1,5 tot 1,6 miljard dollar gerecupereerd kan worden. Als de rederij zou doorstarten, zou er maar 800 miljoen dollar overblijven voor de schuldeisers.

Hanjin heeft tot 3 februari de tijd om een plan voor een voortzetting van de activiteiten in te dienen, maar de rederij werd al grotendeels ontmanteld. De diensten over de trans-Pacific werden verkocht aan Korea Line, die daar in april volgend jaar met elf schepen van 4.200 tot 6.500 teu in twee wekelijkse diensten aan de slag wil gaan.

Vloot

Intussen gaat ook de uitverkoop van de vloot verder. De Canadese rederij Seaspan, die onlangs nog negen jaar jonge panamaxschepen liet slopen, koopt nu vier acht jaar jonge panamaxschepen van 4.275 teu. Seaspan betaalt amper 5,25 miljoen dollar per schip, wat overeenkomt met hun schrootwaarde. Ook de Koreaanse rederij KMTC kocht vier Hanjinschepen van 4.275 teu voor een totaal bedrag van ongeveer 21 miljoen dollar.

Volgens de Franse databank Alphaliner is de door Hanjin gecontroleerde vloot intussen geslonken tot amper acht eenheden, samen goed voor 52.097 slots en een 27ste plaats in de ranglijst van ‘s werelds grootste containerrederijen. Ter vergelijking: toen Hanjin op 31 augustus bescherming tegen schuldeisers vroeg, was de Zuid-Koreaanse carrier nog de zevende grootste ter wereld met 97 containerschepen met een gezamenlijke capaciteit van ongeveer 600.000 teu.

Koper gezocht

Twee van de acht resterende schepen zijn gecharterde eenheden die aan hun eigenaar zullen teruggeleverd worden en voor vijf eigen schepen van 6.655 teu wordt een koper gezocht. Het achtste schip is de ‘Hanjin Rome’, die al eind augustus in Singapore aan de ketting werd gelegd.

Ook de participatie van 54% in Total Terminals in Long Beach staat nog te koop. MSC dat de overige 46% in handen heeft, bracht samen met Hyundai Merchant Marine (HMM) een bod uit op de aandelen van Hanjin.

Stefan Verberckmoes