Pre-brexitkoorts stuwt haven Zeebrugge fors omhoog (update)

In het eerste kwartaal van 2019 verwerkte de Zeebrugse haven 10,7 miljoen ton vracht. Dat is een groei van 14,3% in vergelijking met het eerste kwartaal van 2018. De verklaring voor de grote groei zit grotendeels bij de pre-brexittrafieken.

De groei met 14,3% tot 10,7 miljoen ton – ten opzichte van het eerste kwartaal van 2018 toen 9,36 miljoen ton passeerde –  is volgens gelegeerd bestuurder Joachim Coens grotendeels toe te schrijven aan de onrust rond een nakende brexit. Uit vrees voor handelsbelemmering, zowel fysiek als invoerheffingen, pompten veel verladers hun stocks op Britse bodem propvol. Zo kende de roro een uitzonderlijke groei in maart, waar de cijfers met 16% klommen ten opzichte van maart 2018. Het eerste kwartaal van 2019 was ook ongeveer 4% beter dan het laatste van 2018. Daar speelt ook de forse toename in de aanvoer van vloeibaar aardgas (lng) een rol. Opeenvolgende kwartaalprestaties van meer dan 10 miljoen ton dateren van de hoogdagen van de containertrafiek rond 2010.

In de eerste drie maanden deden vooral de auto's het meer dan uitstekend. De constructeurs wilden enerzijds absoluut zeker zijn van voldoende stocks wanneer het vlotte handelsverkeer door de brexit eventueel dagen of weken verstoord zou worden. Anderzijds vreesden ze voor nieuwe invoertaksen tot 10%, die de markt tijdelijk zouden verlammen en aan hun winstmarges zouden knabbelen. Na dit koortsachtig opbouwen van stocks aan de overzijde van het water, houdt Zeebrugge met West-Vlaamse nuchterheid rekening met een flinke terugval in het tweede kwartaal, nu de onmiddellijke harde brexitdreiging is afgewend. De eerste tekenen wijzen ook in die richting: zo vol als de parkings in Britse havensteden nu staan, zo leeg bijvoorbeeld ogen de cardecks voor VK-bestemmingen bij CLdN (foto).

Later volgen meer details over de kwartaalcijfers.

Roel Jacobus/Bart Timperman