Povere volumegroei containeroverslag houdt overcapaciteit in stand

Uit de kwartaalcijfers van 250 containerhavens wereldwijd blijkt dat de containeroverslag in de eerste drie maanden van dit jaar met amper 2,8% gestegen is. Die magere groei is onvoldoende om de geplande containervlootuitbreiding op te vangen.

De povere overslagcijfers van het eerste kwartaal hebben de Franse scheepvaartanalist Alphaliner ertoe aangezet om de prognoses voor dit jaar aan te passen. Er wordt nu gerekend op een toename van het ladingaanbod van slechts 2,5%. Dat is aanzienlijk lager dan de groei van 6,7% in 2017 en de 5,2% van vorig jaar.

De evolutie van de volumes verschilt van regio tot regio. In China steeg de containeroverslag in het eerste kwartaal met 4,2% en er was een nog grotere groei in het Indische Subcontinent (+4,6%), Zuid-Europa (+4,6%) en Noord-Amerika (+4,8%).

Midden-Oosten

In het Midden-Oosten daalde de containeroverslag echter met ruim 10%, wat hoofdzakelijk het gevolg is van de economische sancties tegen Iran. Carriers die op Afrika varen, hadden 4% minder lading te vervoeren. Het is vooral de containertrafiek van en naar Zuid-Afrika, die fors gekrompen is (-16%).

Rekening houdende met het feit dat de handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en China een impact zal hebben op de volumes op de trans-Pacific, stelt Alphaliner de groeiverwachtingen voor dit jaar bij van 3,6% naar 2,5%. Dat betekent dat er niet genoeg lading zal zijn om alle nieuwe slots te vullen, want de containervloot zal in 2019 naar verwachting 3% groter worden.

Werkloze vloot

De voorbije weken is de werkloze vloot ook terug groter geworden. Er waren medio mei 126 containerschepen uit de vaart. Hun totale capaciteit van 369.080 teu vertegenwoordigt 1,6% van de totale containervloot. Dat er meer schepen niet aan de slag zijn, heeft onder andere te maken met het feit dat de Iraanse rederij IRISL meer boten moet opleggen en met het schrappen van Chinese afvaarten in de week van de Dag van de Arbeid (1 mei).

Het is duidelijk dat de carriers nu al rekening houden met de impact van de verhoging van de invoerrechten voor een deel van de lading die tussen China en de VS wordt verscheept. De Ocean Alliance van Cosco Shipping, CMA CGM, Evergreen en OOCL heeft alvast twee reizen vanuit China naar de VS met de ‘OOCL Oakland’ (5.888 teu) en de ‘APL Houston’ (9.326 teu) in de eerste week van juni geannuleerd.

Stefan Verberckmoes