Port Summit: “Brexit biedt opportuniteiten voor Antwerpen” (+ foto's)

Ondanks alle doemscenario’s die de brexit oproept, biedt die ook opportuniteiten voor de Antwerpse haven als wereldwijde intermediaire hub. Zo zijn er kansen voor nieuwe shortseaverbindingen en een verschuiving van ferryverkeer.

De Port Summit van Alfaport-Voka en Flows, die woensdag in Antwerpen plaatsvond, kon rekenen op de ruime belangstelling van 120 deelnemers (foto 4). Met als thema ‘Antwerpen: vrijhaven tussen de handelsblokkades’ stonden zowel de brexit als de handelsembargo’s centraal.

In zijn Maritime State of the Union noemde prof. dr. Theo Notteboom (foto 1) Antwerpen een intermediaire hub op wereldvlak. “In de ‘liner connectivity index’ haalt Antwerpen de hoogste score. Antwerpen volgt het hartritme van de wereldeconomie niet dat van Europa”, zei hij.

Brexit

Als director van de Confederation of British Industry (CBI) (foto 2) in Brussel is Sean McGuire best geplaatst om te schetsen wat er leeft onder de Britse bedrijven in afwachting van de brexit. CBI vertegenwoordigt 190.000 bedrijven. “Zo’n 80% wil in de EU blijven. De rest zijn kleinere bedrijven die niet export-gerelateerd zijn”, zei McGuire. De huidige situatie omschrijft hij als een ‘soap opera’. “Wij verkiezen een uitstel boven een no-dealbrexit. Bedrijven hebben niet genoeg tijd om equivalente systemen op te zetten. Bovendien moeten ze zich voorbereiden op iets dat misschien niet gebeurt”, zei hij.

Gateway via Antwerpen

Uit een onderzoek van CBI blijkt dat van 27 domeinen in de Britse economie er slechts 4 degelijk voorbereid zijn op de brexit. Desondanks blijft McGuire optimistisch. “De samenwerking zal blijven. Met pragmatisme halen we het. De gateway tussen het Verenigd Koninkrijk (VK) en Europa via Antwerpen zal een leefbare route blijven”, zo benadrukte hij.   

Dimitri Serafimoff, director van Portmade, zei tijdens het panelgesprek (foto 3) op de summit, dat hij verwacht dat volumes van het begeleid ferryverkeer via de Noord-Franse havens als gevolg van de brexit, zullen verschuiven naar Antwerpen via containervervoer. Wat volgens hem schort, is de voorbereiding. ”Veel kmo’s nemen door de onzekerheid nog een afwachtende houding aan. Zij kunnen de bal wel eens misslaan”, zei hij.

Wim Dillen, regional development manager van Havenbedrijf Antwerpen, ziet ook opportuniteiten voor het ferryverkeer met Ierland. “Voor het ferryverkeer dat nu van de landbrug gebruikmaakt moet Antwerpen het aantal shortseaverbindingen verhogen”, zei hij. Volgens hem heeft Antwerpen heel wat gedaan in voorbereiding op de brexit samen met de douane en het Federaal voedselagentschap FAVV. “In hoeverre je kan voorbereid zijn, zijn wij voorbereid”, zei hij. Verwijzend naar het thema van het event ‘Antwerpen: vrijhaven tussen de handelsembargo’s’, besloot hij: “Europa kan een voortrekkersrol spelen. Antwerpen is hiervoor de uitgelezen plaats.”

Handelsembargo

Volgens Anthony Gardner, voormalig VS-ambassadeur bij de Europese Unie, moet de VS beter samenwerken met Europa. “Een patchwork van regionale afspraken heeft een negatieve impact op de voordelen van globale supplychains. Heel het systeem lijdt daaronder”, zei hij.

Verwijzend naar de brexit zei hij dat het VK zal moeten betalen voor een handelsakkoord. “Dat wordt geen ‘free lunch’, benadrukte hij. Volgens Gardner moet Boris Johnson niet rekenen op de steun van Amerika. Daarvoor zijn er te veel obstakels onder meer wat standaards met betrekking tot voedselveiligheid betreft. “Trump geeft geen voordelen”, besloot hij.

Volgens Wim Dillen hebben de invoertaksen van de VS op staal uit Europa weinig impact. “De staalprijzen in Europa ex-works liggen 20% lager dan in de VS. Dan is 10% invoertaks onvoldoende”, zei hij. Dit jaar is het staalvolume in de haven gedaald, maar dat is het gevolg van de economische situatie.

Koen Heinen