Rederij Flandria neemt 'Pannenkoekenboot' over

Verschuiving in het landschap van de Antwerpse toeristenrondvaarten. Rederij Flandria neemt de 'Pannenkoekenboot' van rederij Jan Plezier over en herdoopt het schip tot 'Flandria 20'. Flandria wil vooral Antwerpenaars op 'staycation' charmeren.

Wie zich de oude 'Pannenkoekenboot' van rederij Jan Plezier herinnert en deze woensdagochtend de loopplank van de 'Flandria 20' opliep, geloofde nauwelijks dat het om hetzelfde schip gaat. Het vaartuig uit 1927 kreeg een make-over in de huisstijl van Flandria en is klaar om vanaf het eerste weekend van juli toeristen te ontvangen. 

Philip De Prest (links op foto), de Antwerpse ondernemer die in 2017 de Flandria 24 nieuw leven inblies, raakte rond nieuwjaar aan de praat met de familie Verbeeck, de eigenaars van de Jan Plezier-rondvaartschepen. Binnen de familie was er volgens De Prest geen opvolger voorhanden, en al snel was de overname rond. Over het prijskaartje wordt niet gecommuniceerd. 

Drie per dag

Ondanks het stoffige imago dat de boottochten in en rond de Antwerpse haven lang met zich meetorsten, had De Prest ingezien dat de formule 'rondvaart + pannenkoeken à volonté', zoals Jan Plezier die aanbod, nog steeds een sterkhouder is. Aan dat concept wordt dus niet geraakt. Elke weekend- en feestdag staan drie rondvaarten gepland: om 12.15 uur, 14.15 uur en 15.15 uur. Met inachtneming van coronamaatregelen kunnen zestig mensen zitten in de restaurantruimte benedendeks. Bij goed weer kan het terras op het bovendek nog twintig mensen herbergen. De totale capaciteit bedraagt maar liefst tweehonderd passagiers. Voor de eerste zondagen van juli zijn de vaarten al volgeboekt door een opmerkelijke belangstelling vanuit de joodse gemeenschap. 

Kerstmarkt en Tall Ships 

Een toeristisch initiatief opstarten is in corona-omstandigheden geen evidentie, weet ook De Prest. De overname was net beklonken toen het land in lockdown ging. Toch gaat hij ervan uit dat vooral Antwerpenaren zich aangetrokken zullen voelen tot het product. Er zijn ook plannen voor Flandriatochten op het Albertkanaal (in samenwerking met het Antwerpse Sportpaleis) en richting Willemstad en Dordrecht in Nederland. Ook de periode rond de Kerstmarkt moet een voltreffer worden. Voorts wil Flandria prominent aanwezig zijn bij de Tall Ships Races in 2022. 

"In de afgelopen jaren hebben we vooral het stof van het merk gehaald", zegt De Prest. "We hebben ingezet op klantvriendelijkheid, samenwerkingen en nieuwe formules. Bij de overname in 2017 vroegen we om 18 maanden break-even te draaien. Uiteindelijk zijn we erin geslaagd een verlies van 400.000 euro om te turnen tot een ebitda van 149.000 euro in het verlengde boekjaar 2018. Flandria stond opnieuw op de rails, dus konden we beginnen te werken aan een langetermijnvisie met focus op ons honderdjarig jubileum in 2022."

Schepen van Pannenkoeken 

Schepen van Toerisme Koen Kennis (N-VA, rechts op foto), voor de gelegenheid niet te beroerd om zich tot 'schepen van pannenkoeken' te laten kronen door de Flandriacrew, spreekt zijn steun uit voor het initiatief. "We hebben onze toeristische attracties moeten missen in maart, april en mei, en dat is niet voor herhaling vatbaar. Flandria heeft zwaardere stormen doorstaan. Om het met de Strangers te zeggen: "Zedde over oe tóeren en zot van de stress, schaerd dan ni nor pillekes, of ni nor de fles; en lösterd ni wa' den doktoor ammol zee, mor veêrd' is ne kiêr meh' de Flandria mee." 

Kennis krijgt in ruil voor die bemoedigende woorden zijn huiswerk mee: de rondvaartoperatoren zouden graag meer ruimte krijgen bij het ponton aan het Steenplein, dat nu vooral door de Waterbus en de veerdiensten wordt gebruikt. Voor een groter ponton bij het Steenplein zijn er momenteel evenwel geen concrete plannen.

Info en vaarschema's vindt u hier.

Michiel Leen