PAD Service van CMA CGM keert terug naar Zeebrugge

De Franse rederij verhoogt de frequentie van de PAD Service naar de South Pacific in februari opnieuw naar wekelijks. De rechtstreekse bediening van Zeebrugge wordt hervat in de maand mei.

Momenteel wordt de Panama Direct Service (PAD), die CMA CGM samen met Marfret verzorgt, met zeven schepen van 2.200 tot 2.500 teu gevaren. CMA CGM levert zes eenheden en Marfret de zevende boot. Met die vloot kan er om de veertien dagen een afvaart geboden worden naar de oostkust van de Verenigde Staten en Oceanië.

Vanaf volgende maand zal CMA CGM zes extra schepen inzetten zodat er wekelijks kan geladen worden in Londen, Rotterdam, Duinkerke en Le Havre voor New York, Savannah en Cartagena. De schepen varen daarna via het Panamakanaal verder naar Papeete, Noumea, Brisbane, Sydney, Melbourne, Nelson en Tauranga.

Terugreis

Zeebrugge wordt toegevoegd als eerste Europese loshaven op de terugreis. Die gaat vanuit Nieuw-Zeeland via Manzanillo (Panama), Savannah en Philadelphia naar Zeebrugge. Omdat een volledige rondreis 91 dagen duurt, duiken de eerste schepen pas in mei in de kusthaven op.

De veertiendaagse PAD-dienst werd vorig jaar al wekelijks toen CMA CGM de contracten voor het vervoer van kiwi’s vanuit Nieuw-Zeeland overnam van de reeferrederij Seatrade. De Fransen namen toen ook zes containerschepen van 2.259 teu van Seatrade in charter en zesduizend koelcontainers.

Veertiendaags

Na afloop van het kiwi-exportseizoen werd de frequentie van de dienst in september verlaagd naar veertiendaags en verdween Zeebrugge tijdelijk uit de rotatie. De afvaartfrequentie wordt wekelijks vanaf het vertrek van de ‘Seatrade Blue’ (foto) op 12 februari uit Rotterdam. Het eerste schip dat de lichtjes gewijzigde rotatie zal volgen, is de 'EM Corfu'. Die begint een week later op 19 februari aan de rondreis.

Een van de zes extra schepen die CMA CGM aan de vloot zal toevoegen, is de ‘Seatrade Green’(2.259 teu) die deze maand door de Chinese scheepsbouwer Zhejiang Yangfan wordt opgeleverd. Deze nieuwbouw met 800 reeferplugs aan boord, begint op 20 januari in Ningbo te laden voor de positioneringsreis naar Rotterdam, waar het op 26 februari de PAD-vloot zal vervoegen.

Stefan Verberckmoes