Pacific International Lines verkoopt dochter en schepen

Pacific International Lines (PIL) heeft twee schepen van 12.000 teu verkocht aan de Taiwanese rederij Wan Hai Lines. Ook het meerderheidsaandeel in de dochterrederij Pacific Direct Line werd afgestoten.

De verkoop van de schepen ‘Kota Panjang’ en ‘Kota Perwira’ van elk 11.923 teu heeft te maken met de beslissing van de Singaporese rederij om deze maand de trans-Pacific te verlaten. PIL werkte daar samen in een Vessel Sharing Agreement (VSA) met COSCO Shipping Lines en Wan Hai. Een van de twee diensten van dit VSA werd verzekerd door zes schepen van PIL, waarvan Wan Hai er drie huurde. De ‘Kota Perwira’ vaart bijvoorbeeld al een tijdje onder de naam ‘Wan Hai 805’ (foto).

Wan Hai blijft tussen het Verre Oosten en de westkust van Noord-Amerika actief in samenwerking met COSCO en zal daar de twee van PIL gekochte schepen inzetten. De Taiwanese rederij telt 186,8 miljoen dollar neer voor dit duo.

Geldnood

PIL nam tussen 2017 en 2019 in totaal twaalf schepen van 12.000 teu in de vaart, die gefinancierd werden door drie Chinese banken. Vier schepen uit die reeks werden zopas nog voor 367 miljoen dollar door de Canadese rederij Seaspan gekocht. De opbrengst van die transactie zal grotendeels naar de afbetaling van de leningen bij de Chinese banken gaan.

Met de verkoop van de zes schepen en de keuze om zich te gaan toeleggen op noord-zuidroutes, wil PIL zijn balans verbeteren. De door de familie Teo gecontroleerde rederij kampt al geruime tijd met ernstige financiële problemen en komt door de coronacrisis in nog grotere geldnood.

PDL

Volgens het Noorse TradeWinds heeft PIL een aantal Japanse rederijen gecontacteerd met de mededeling dat er momenteel geen geld is om de charters van een aantal schepen te betalen. Omwille van de coronacrisis kan PIL naar eigen zeggen niet aan vers geld of krediet geraken bij Chinese banken.

Intussen heeft PIL ook een belang van 60% in Pacific Direct Line (PDL) van de hand gedaan. PDL is een kleine carrier die vijf schepen met een capaciteit van 520 tot 940 teu exploiteert in de Stille Zuidzee. De rederij werd gekocht door de eigenaar van Neptune Pacific Line, die in diezelfde regio actief is.

Stefan Verberckmoes