Overcapaciteit in lijnvaart weer groter in juli

In vier weken tijd is het aantal werkloze containerschepen met een capaciteit van meer dan 500 teu toegenomen van 104 naar 142 eenheden. De capaciteit van de inactieve containervloot steeg in amper een maand tijd met 38,5%.

De 142 containerschepen van meer dan 500 teu die eind juli niet in de vaart waren, vertegenwoordigen een totale capaciteit van 341.229 teu. Dat is 1,6% van de totale containervloot. De voorbije weken waren het vooral kleinere schepen van 500 tot 3.000 teu die geen nieuwe opdrachten konden vinden.

De stijging van de werkloosheidsgraad is onder andere het gevolg van het feit dat er in de loop van juli weer elf nieuwbouwschepen van 500 tot 3.500 teu in de vaart zijn gekomen die oudere eenheden aflossen. De overcapaciteit wordt ook groter omdat het slopen van oudere tonnage is stilgevallen. Volgens de Franse databank Alphaliner werd er in juli geen enkel containerschip voor afbraak verkocht.

Ulcs

In de categorie van de grotere schepen (meer dan 5.100 teu) is het aantal werkloze eenheden wel gedaald naar elf. Daar horen drie ultra large container ships (ulcs) van meer dan 12.500 teu bij, die tijdelijk uit de vaart zijn.

Het gaat om de ‘Maersk Honam’ (15.262 teu), die na een zware brand hersteld moet worden, en de zusterschepen ‘APL Temasek’ en ‘APL Changi’ (foto) van 13.892 teu, die momenteel op scheepswerven in Qingdao en Ningbo verlengd worden. Na hun jumboïsering zullen de twee APL-schepen opnieuw in de vaart komen als 400 meter lange containerreuzen met een capaciteit van 17.290 teu.

Stefan Verberckmoes