Overcapaciteit blijft ondanks kleinere werkloze vloot

In de lijnvaart is er een paradoxale situatie ontstaan waarbij er op de chartermarkt geen vrije schepen van meer dan 6.000 teu meer beschikbaar zijn, maar de markt toch onder de overcapaciteit blijft kreunen.

Uit recente overslagcijfers van DP World en Cosco Shipping Ports is gebleken dat de containeroverslag dit jaar sterker stijgt dan verwacht. Er is dan ook ruimte om nieuwe diensten op te starten zoals CMA CGM deed met de FAL-SEANE Service tussen Zuid-Oost Azië en Noord-Europa en dezelfde Franse carrier nu ook gaat doen tussen de Far East en West-Afrika. Op tal van vaargebieden worden ook extra afvaarten geboden met de voor de gelegenheid gehuurde schepen.

De grotere vraag naar tonnage heeft de werkloze vloot verder doen krimpen. Volgens de Franse databank Alphaliner waren er eind juli 176 containerschepen met een capaciteit van meer dan 500 teu opgelegd, in herstelling of wachtend op nieuwe orders. Hun gezamenlijke capaciteit bedraagt 473.000 teu, wat slechts 2,3% van de totale containervloot vertegenwoordigt. Het is voor de eerste keer in twee jaar tijd dat we werkloze vloot onder de grens van het half miljoen teu zakt.

Chartermarkt

De sterke vraag naar tonnage laat zich ook op de chartermarkt voelen. Wie momenteel een schip van schip van meer dan 7.500 teu wil huren, vindt geen enkele boot die onmiddellijk beschikbaar is. In het segment van de Large Container Ships (5.300 tot 7.499 teu) is slechts één schip beschikbaar.

Ondanks die schaarste zijn de chartertarieven de voorbije weken nauwelijks gestegen. De markt voelt de overcapaciteit immers als een zwaard van Damocles boven het hoofd hangen. Er komt zo goed als wekelijks een nieuw schip van 20.000 teu in de vaart, waardoor de rederijen weer met tonnage kunnen gaan schuiven en ze geen beroep op de chartermarkt moeten doen voor extra capaciteit.

Vervroegd

In een aantal gevallen werd eerder uitgestelde nieuwe tonnage opnieuw vervroegd. Dat er op Chinese en Zuid-Koreaanse nog veel afgewerkte schepen klaar liggen om in actie te komen, fnuikt het herstel op de chartermarkt. De komende vijf maanden zal er volgens Alphaliner 700.000 teu aan nieuwe capaciteit bijkomen.

De Franse consultant verwacht dat de werkloze vloot na het piekseizoen tegen het einde van het jaar terug in omvang zal verdubbelen. Behalve het grote aantal opleveringen van nieuwe megamaxschepen (18.000+ teu) speelt ook de verminderde sloop van oudere containerschepen een belangrijke rol. Dat de rederijen meer tijd hebben gekregen om hun schepen uit te rusten voor de behandeling van ballastwater, betekent voor hen dat de druk om onaangepaste schepen te laten slopen, vermindert.

In de eerste helft van dit jaar werd 295.000 teu aan capaciteit verschroot. Alphaliner houdt voor het tweede semester rekening met de sloop van slechts 150.000 teu. Op basis van die prognoses zou de werkloze vloot eind dit jaar weer een capaciteit van 950.000 teu kunnen vertegenwoordigen.

Stefan Verberckmoes