Orderboek containerschepen leger dan ooit tevoren

De capaciteit van alle containerschepen in aanbouw vertegenwoordigt slechts 9,4% van de totale vloot. Het is voor de eerste keer sinds meerdere decennia dat dit percentage onder de 10% zakt. Corona is deze keer eens niet de schuldige.

Volgens de Franse databank Alphaliner is er momenteel 2,21 miljoen teu aan nieuwe capaciteit in aanbouw. Het orderboek is al vier jaren aan het krimpen. In juli 2016 waren nog 3,55 miljoen nieuwe slots in bestelling en tegen juli 2018 was dat aantal gedaald naar 2,84 miljoen slots.

Het historisch kleine orderboek is dus geen gevolg van de coronacrisis, al heeft die nu wel een effect omdat rederijen als Hapag-Lloyd en Ocean Network Express (ONE) geplande orders voor elk zes megamaxschepen van 23.000 teu hebben uitgesteld omwille van de COVID-19-pandemie.

Voorzichtiger

Alphaliner merkt op dat de carriers zich nu helemaal anders opstellen dan tijdens de financiële crisis van de jaren 2008 en 2009. Toen hoopten de rederijen op een snelle economische heropleving en volgde een rush op nieuwe recordschepen om zo dankzij schaalvoordelen de kosten te drukken. Dat had massale overcapaciteit tot gevolg en lokte een desastreuze tarievenoorlog uit.

Sindsdien zijn de meeste carriers voorzichtiger geworden. Uitzondering op deze regel is de Zuid-Koreaanse rederij HMM, die met een bestelling van twaalf schepen van bijna 24.000 teu in september 2018 nog eens voluit voor schaalvergroting ging. Die twaalf schepen zullen tegen medio september allemaal in de vaart zijn, zodat het orderboek verder zal krimpen.

Vooral grote

Een analyse van de uitstaande orders maakt duidelijk dat er vooral grote schepen op komst zijn. De in aanbouw zijnde tonnage van meer dan 10.000 teu vertegenwoordigt een capaciteit van ruim 2 miljoen teu. Alleen al de 35 megamaxschepen van meer dan 18.000 teu die nog van stapel moeten lopen, zijn goed voor bijna 820.000 slots. Er zijn ook nog 42 neopanamaxschepen van 12.500 tot 15.500 teu op komst (samen 607.000 teu) en 32 eenheden van 10.000 tot 12.500 teu (379.000 teu), waaronder 18 voor Evergreen en nog 9 voor Yang Ming.

Het is opvallend dat er geen enkel schip van tussen de 4.000 en 10.000 teu in aanbouw is. De rederijen gaan er wellicht vanuit dat bestaande schepen van dat formaat beschikbaar zullen komen wanneer ze vervangen worden door tonnage van meer dan 10.000 teu.

Oplevering

Voor de scheepsbouwers is de afname van het aantal bestellingen voor containerschepen uiteraard geen goede zaak. Omdat hun orderboeken steeds leger geraken, kunnen ze indien nodig wel snel opleveren. Een carrier die de komende weken een groot schip zou bestellen, kan dat al in 2022 in de vaart nemen. De vraag stelt zich natuurlijk wel of rederijen in het huidige economische klimaat nieuwe grote orders zullen durven plaatsen.

Stefan Verberckmoes