Opnieuw zwaar verlies voor HMM

De Zuid-Koreaanse rederij Hyundai Merchant Marine (HMM) heeft in het eerste kwartaal maar liefst 37% meer lading vervoerd, maar zag desondanks het operationele verlies nog niet veel verkleinen.

Het is duidelijk dat HMM geprofiteerd heeft van het faillissement van landgenoot Hanjin. Op de trans-Pacific vervoerde de rederij 41% meer containers dan vorig jaar en de intra-Aziatische volumes stegen zelfs met 62%. Dat heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat Zuid-Koreaanse exporteurs nu HMM als hun nationale carrier beschouwen.

Ondanks de forse volumegroei was de omzet slechts 7% groter dan vorig jaar omdat de gemiddelde inkomsten per vervoerde teu slechts 1.003 dollar bedroegen. In het eerste kwartaal van vorig jaar factureerde de rederij nog gemiddeld 1.152 dollar per teu. De gemiddelde opbrengst van 1.003 dollar per teu is wel een verbetering ten opzichte van de 958 dollar/teu uit het laatste kwartaal van vorig jaar.

Het operationele verlies van HMM bedroeg 131,2 miljard Koreaanse won, wat 31,5 miljard of 19% minder is dan vorig jaar. Zo’n 116 miljard verlies (ruim 100 miljoen dollar) was toe te schrijven aan de lijnvaartactiviteiten, wat nog iets meer is dan de 112 miljard uit het eerste kwartaal van vorig jaar.

Bunkers

Dat de verliezen groot blijven heeft niet alleen te maken met de lagere tarieven. Net als alle andere carriers zag HMM de bunkerkosten fors stijgen. Dit jaar werd gemiddeld 318 dollar per ton betaald voor bunkers, terwijl dat vorig jaar maar 165 dollar/ton was.

Yoo Chang-keun, de CEO van de rederij die door de overheid van een faillissement gered moest worden, bleef ondanks het zware verlies toch optimistisch in een toelichting bij de cijfers. De tarieven zullen verder stijgen en de kosten zijn fors gedaald omdat de rederij de exploitatie van een aantal gecharterde megaschepen aan de 2M partners Maersk en MSC heeft overgedragen. “Een betere markt, lagere kosten en ons nieuwe netwerk zullen ons toelaten om vanaf volgend jaar stabiele winsten te realiseren”, zegt de CEO.

Marge

Hoewel het verlies in het eerste kwartaal zwaar bleef, is de operationele marge van HMM wel verbeterd. Die bedroeg in het eerste kwartaal -10,4%, wat al minder dramatisch is dan de negatieve marge van 18,5% voor het volledige boekjaar 2016.

Om de verliezen te kunnen dragen heeft de Zuid-Koreaanse rederij tien containerschepen verkocht aan Korea Shipping & Offshore, een staatsbedrijf dat werd opgericht om de Koreaanse rederijen te steunen. HMM krijgt 758 miljoen dollar voor de tien schepen en blijft ze gewoon verder exploiteren omdat ze voortaan in charter voor de rederij gaan varen.

Stefan Verberckmoes