Operationele marges van Aziatische carriers blijven ronduit beroerd

Het voorbije derde kwartaal was voor de lijnvaartsector het vijfde opeenvolgende kwartaal met collectief verlies. De gemiddelde marge bedroeg -7,8%. Drie Aziatische carriers trokken dat gemiddelde ver naar beneden.

Op basis van de cijfers van twaalf carriers die gedetailleerde resultaten voor het derde kwartaal hebben gepubliceerd, berekende de Franse databank Alphaliner een gemiddelde operationele marge voor de sector. De -7,8% van het derde kwartaal, was iets minder ergĀ dan de -9,2% uit het tweede kwartaal, maar blijft ronduit slecht.

Amper twee carriers konden voor het voorbije kwartaal een positieve marge voorleggen: dat zijn Hapag-Lloyd (+3%) en Wan Hai (+2%). Alle anderen waaronder ook marktleider Maersk Line (-3%) leden een operationeel verlies.

Hanjin

Het slechtste rendement was er niet verwonderlijk bij Hanjin (-30%), omdat die rederij op 31 augustus bescherming tegen schuldeisers moest aanvragen. Als gevolg daarvan vervoerde de Zuid-Koreaanse carrier een kwart minder lading, terwijl de omzet zelfs met 42% terugviel. Het operationele tekort voor het derde kwartaal bedroeg 258 miljoen dollar.

Ook Hyundai Merchant Marine (HMM) en Yang Ming presteerden echter zeer ondermaats. Hanjins landgenoot leed in drie maanden tijd een operationeel verlies van 170 miljoen dollar op een omzet van 777 miljoen dollar, wat dus een negatief rendement van -22% betekent. Yang Ming kwam 148 miljoen dollar tekort, wat een marge van -16% opleverde. De marges van Evergreen en de drie grote Japanse containerrederijen schommelden tussen de -5 en -7%.

Huidige kwartaal

Alphaliner voorspelt dat het huidige kwartaal voor de sector het zesde opeenvolgende zal zijn dat er op collectieve basis verlies zal worden geleden. Er is weliswaar reden tot enigĀ optimisme omdat de China Containerized Freight Index (CCFI), die vaak een vergelijkbare curve kent als het gemiddelde rendement in de lijnvaart, sinds september met 11% gestegen is. Anderzijds zijn de bunkerkosten voor de carriers in diezelfde periode met 22% toegenomen.

Er zijn volgens Alphaliner momenteel nog te veel onzekerheden om nu al prognoses te kunnen maken voor het eerste kwartaal van volgend jaar. Er is vooral nog onduidelijkheid over de status van Zim, HMM en nieuwkomer Korea Line. Het lot van die drie carriers kan een groot effect hebben op de tariefdiscipline van de andere carriers.

Stefan Verberckmoes