Ook Maersk Line breidt orderboek verder uit

Maersk Line heeft de opties voor de bouw van twee extra schepen van 15.226 teu gelicht. Sinds september vorig jaar werd maar liefst 173% meer nieuwe capaciteit besteld dan in de eerste acht maanden van 2017.

Zonder er ruchtbaarheid aan te geven heeft Maersk Line bij de Zuid-Koreaanse scheepsbouwer Hyundai Heavy Industries de opties gelicht om nog twee extra schepen van 15.226 teu te laten bouwen ter aanvulling op de reeks van negen reeds eerder bestelde eenheden, waarvan er intussen al zes zijn opgeleverd.

Maersk Line beschouwt deze schepen van de H-klasse als flexibele werkpaarden, die op zowel oost-westroutes als in noord-zuiddiensten kunnen ingezet worden. Ze zijn immers 46 meter korter dan de 'Emma Maersk' of de Triple E-megamaxschepen met een lengte van 400 meter, maar kunnen wel meer dan 15.000 teu meenemen omdat ze bovendeks in de breedte 21 rijen containers laden. Dat zijn twee rijen meer dan een neopanamax van 13.000 teu.

Optimaliseren

In het jaarverslag schrijft Maersk Line dat de twee extra schepen nodig zijn om in te spelen op de groei van het ladingaanbod en om het netwerk te optimaliseren. De eerste schepen van de H-klasse werden tot nu toe ingezet tussen het Verre Oosten en het Middellandse Zeegebied.

Volgens de Franse databank Alphaliner werd er sinds september al 986.000 teu aan nieuwe capaciteit (bij)besteld. Ter vergelijking: tussen januari en augustus vorig jaar werden slechts 361.000 nieuwe slots besteld. De grootste nieuwe orders werden geplaatst door MSC (11 x 23.000 teu) en CMA CGM (9 x 22.500 teu).

Aan de forse stijging van het aantal bestellingen voor containerschepen lijkt voorlopig nog geen einde te komen, omdat Yang Ming en Hyundai Merchant Marine (HMM) nog nieuwbouwplannen hebben. Heel wat rederijen willen een deel van hun vloot ook vernieuwen tegen 1 januari 2020, wanneer strengere regels voor de zwaveluitstoot en de behandeling van ballastwater van kracht worden.

Imabari

De Taiwanese rederij Evergreen haalde alvast de deadline van 2020 als motivatie aan om twintig nieuwe neopanamaxschepen te laten bouwen. Twaalf schepen daarvan worden van Shoei Kisen gehuurd en bij Imabari gebouwd. Volgens deze Japanse scheepsbouwer krijgen de nieuwe containerschepen voor Evergreen een capaciteit van 11.850 teu.

In totaal is er nu 2,8 miljoen teu aan nieuwe capaciteit in aanbouw, wat 13,2% van de huidige containervloot vertegenwoordigt. In augustus vorig jaar bedroeg die ratio slechts 12,4%. Alphaliner verwacht dat dit percentage naar 15% zal stijgen wanneer ook Yang Ming en HMM hun nieuwbouwplannen concretiseren.

Stefan Verberckmoes