Ook Hanjin komt in de gevarenzone

Net als landgenoot Hyundai Merchant Marine (HMM) heeft ook de grootste Zuid-Koreaanse containerrederij, Hanjin Shipping, haar lot in de handen van de schuldeisers moeten leggen.

De financiële situatie bij Hanjin is zeer precair geworden. Er is geen geld meer om schulden terug te betalen en de rederij moet dus met de schuldeisers een akkoord bereiken over een herschikking ervan en een uitstel van betaling.

De directie van Hanjin heeft vandaag formeel de staatsbank Korea Development Bank aangeschreven met de vraag naar hulp om een bankroet af te wenden. Dat betekent dat die bank als grootste schuldeiser nu het lot van de rederij zal bepalen en mee de leiding in handen krijgt.

Reddingsplan

Net als bij HMM zullen de banken eisen dat Hanjin een reddingsplan opstelt, activa verkoopt (onder andere terminals) en onderhandelingen aanknoopt om de tarieven van de gehuurde schepen te verlagen. In het geval van HMM wordt dat laatste als cruciaal beschouwd om een faillissement af te wenden.

Hanjin geeft toe dat het een aantal dure chartercontracten lopen heeft, die evenwel in 2017 zouden aflopen. De huidige opbrengsten in de lijnvaart zijn onvoldoende om de charterkosten te dekken.

Dat na HMM nu ook Hanjin minder aan charters wil betalen is slecht nieuws voor Danaos omdat de acht grootste schepen uit de vloot van die Griekse rederij aan de twee Zuid-Koreaanse carriers verhuurd zijn. Het gaat om vijf eenheden van 13.092 teu voor HMM en drie van 10.114 teu voor Hanjin.

Voor HMM klikt de klok intussen ongenadig door. Geruchten dat de Korea Development Bank de noodlijdende rederij als grootste schuldeiser zou inlijven als een soort van filiaal, werden echter nog nergens bevestigd.

Consolidatie

De Zuid-Koreaanse minister van Financiën, Yoo Il Ho, heeft de rederijen eind vorige week opgeroepen om versneld af te slanken en toch consolidatie te overwegen. In tegenstelling tot andere politici ziet hij blijkbaar toch wel wat in een fusie van Hanjin en HMM.

Intussen heeft de Financial Supervisory Service een onderzoek ingesteld naar de voormalige voorzitster van Hanjin Shipping, Choi Eun-yeong, omdat zij en haar twee dochters tussen 6 en 20 april al hun aandelen in de rederij verkocht hebben. Mogelijk deed ze dat op basis van interne informatie om zware verliezen te vermijden, wat strafbaar is.