Onverwachts recordbezoek van ‘MSC Isabella’ in Antwerpen (+ foto's)

Het containerschip ‘MSC Isabella’ breekt in Antwerpen vandaag, een week vroeger dan voorzien, een nieuw containerrecord. De 23.656 teu grote megamax komt woensdagavond bij MPET aan om er de importlading voor Rotterdam te lossen.

Flows meldde eerder al dat de ‘MSC Isabella’ op 10 oktober een nieuw record zou vestigen als het grootste containerschip ooit dat de Scheldehaven heeft aangelopen. Met een nominale capaciteit van 23.656 teu is deze nieuwbouw nog een maatje groter (lees: een rijtje breder) dan de vorige recordhouder, de ‘Cosco Shipping Universe’ van 21.237 teu.

De nieuwe megamax vaart in de AE2/Swan Service tussen het Verre Oosten en Noord-Europa van het 2M Vessel Sharing Agreement van Maersk en MSC. Toen de ‘MSC Isabella’ op 13 september de Maleisische haven Tanjung Pelepas als laatste Aziatische laadhaven verliet, werd rechtstreeks koers gezet naar Rotterdam.

De voorbije dagen bleek dat de terminal van APM Terminals op de Tweede Maasvlakte, waar momenteel de ‘MSC Samar’ (23.756 teu) tegen de kant ligt en later deze week ook de ‘Maastricht Maersk’ (20.568 teu) verwacht wordt, niet klaar was om de ‘MSC Isabella’ te ontvangen. De megamax wordt daarom tijdens de maidentrip afgeleid naar Antwerpen, wat mogelijk was gezien de diepgang van 15 meter.

Voorbij Vlissingen

De ‘MSC Isabella’ nam deze middag rond half drie voor de kust van Oostende de zeeloods aan boord en voer rond vijf uur voorbij Vlissingen de Westerschelde op, waar het schip de afvarende 'Cosco Shipping Danube' van 9.092 ontmoette (tweede foto). De containerreus zal rond acht uur de Nederlands-Belgische grens oversteken, zodat MSC PSA European Terminal (MPET) rond tien uur vanavond kan starten met het lossen van de importlading voor Rotterdam.

De reeds aangekondigde aanloop van de ‘MSC Isabella’ op 10 oktober waarvoor MSC al een aantal relaties heeft uitgenodigd, gaat overigens gewoon door. Na de eerste aanloop bij MPET zal het recordschip gaan lossen en laden in Felixstowe om vervolgens naar de Scheldehaven terug te keren. Rotterdam mag deze megamax nu op 13 oktober voor de eerste keer verwachten als laatste Noord-Europese laadhaven uit de rotatie van de AE2/Swan-dienst.

Stefan Verberckmoes