Onderzoeksschip 'Henry De Vos': stille kracht voor veilige Schelde

Overheidsrederij VLOOT heeft er een nieuw onderzoeksvaartuig bij: 'Henry De Vos'. Dat schip werd gisteren feestelijk gedoopt in Antwerpen. Meter Nathalie Heremans hield een opmerkelijk pleidooi voor meer vrouwen in de maritieme sector.

'Pomp and circumstance' in de Royal Yacht Club van België (RYCB) op de Antwerpse Linkeroever. De Vlaamse overheidsrederij VLOOT doopte er haar nieuwe hydrografische vaartuig 'Henry De Vos.' Dat onderzoeksschip zal met moderne technieken de bodem van de Schelde in kaart brengen en kan ook worden ingezet voor het opsporen van scheeps- en autowrakken. Het schip werd enkele weken geleden al in de vaart genomen, maar gisteren werd het aan het grote publiek getoond.

Varen op de limiet 

De 'Henry De Vos' werd gebouwd op de Spaanse scheepswerf Auxiliar Naval del Princiado in Navia, Asturië. Het schip is 15 meter lang, 4,5 meter breed en haalt een snelheid van tien knopen. Het schip heeft een moderne sonar aan boord voor objectdetectie en metingen van de slibafzetting (belangrijk in onderhandelingen met baggeraars), en heeft daarnaast mult- en singlebeamsensoren voor zeer nauwkeurige dieptemetingen. "Die dieptemetingen zijn cruciaal", weet Jacques D'Havé, administrateur-generaal van het Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK). "Met de moderne containerschepen wordt op de limiet gevaren qua diepgang. Dan moet je zeker zijn dat de rivier diep genoeg is." Ook aan de duurzamheid is gedacht: de 'Henry De Vos' draait op zwavelarme brandstof en recupereert de warmte van de motoren voor de verwarming van de cabine. 

Sneller vervangen

Prijskaartje: 2,2 miljoen euro. VLOOT brengt 1,8 miljoen in, Vlaamse Hydrografie, afdeling Kust 0,4 miljoen euro. De 'Henry De Vos' vervangt de 26 jaar oude 'Veremans'. Die vervanging past in het streven van de Vlaamse overheid om de gemiddelde leeftijd van haar vloot terug te brengen van de huidige vijftien jaar naar twaalf. 

Niet sexy, wel noodzakelijk 

Het schip is genoemd naar Henry De Vos, de directeur-generaal van het Belgisch Zeewezen tussen 1929 en 1952. In die hoedanigheid overzag hij ook de Scheldevaart. De man was een vurig pleitbezorger van de Belgische scheepvaart, leidde de sector door woelige jaren (de crisis van de jaren 30 en de Tweede Wereldoorlog) en stond bekend om zijn plichtsbesef. De symboliek is niet ver te zoeken: het hydrografisch vaartuig dat zijn naam draagt, moet ook als een stille kracht waken over de veiligheid van de drukbevaren Schelde. "Wat dergelijke schepen doen, lijkt misschien niet sexy, maar het is van kapitaal belang", stipt Bart Van Camp, kabinetchef van Vlaams mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA) aan. "Zonder hydrografie heb je geen getijdentabellen, geen wrakkendatabank en kan je geen voorbereidingen treffen voor waterbouwkundige werken en natuurbeheer."

Vriendjes en vriendinnetjes 

Meter van het schip is Nathalie Heremans, kabinetchef van de Antwerpse schepen voor sociale zaken Fons Duchateau. (N-VA). Ook zij roemt stille kracht en 'werkpaard' Henry De Vos. "Ik hoop, zoals elke fiere meter, dat mijn metekindje veel vriendjes en vriendinnetjes mag hebben", voegt ze eraan toe. "Ik hoop meer mensen, en dan vooral vrouwen, warm te maken voor de maritieme sector. VLOOT en de 'Henry De Vos' kunnen er maar wel bij varen."

Michiel Leen