Onbemande watertruck in droogdok door opgezogen rotzooi

Het testschip voor onbemande binnenvaart ‘Watertruck X’ ligt sinds een week in het droogdok. Er moet een oplossing komen voor rotzooi die via de schroef wordt opgezogen. De duwbak botste ook al op een niet-correct aangegeven waterdiepte.

Zoals dat bij een testproject gebruikelijk is, kwamen in de eerste maanden van het onbemand varen tussen Oostende en Ieper al enkele hindernissen en limieten aan het licht. Sinds 24 januari ligt de ‘Watertruck X’ in het droogdok van IDP Shipyard in Oostende.

“We werken aan een oplossing die rotzooi opzuigen via de schroef, tegengaat”, zegt voorzitter Patrick Degryse van Group De Cloedt, eigenaar van het schip. “Er kwam een hoop plastic, touw en andere rommel in de schroefinstallatie. Dat wordt eerst verwijderd en dan kijken we met de fabrikant om een rooster te plaatsen zodat de schroef geen materiaal meer kan opzuigen. In principe zou de ‘Watertruck X’ eind volgende week opnieuw varen.”

Waterdiepte klopt niet overal

“Een tweede vaststelling is dat de aangegeven waterdiepte niet overal klopt met de realiteit. We bespreken nu met De Vlaamse Waterweg hoe een correcte diepte gegarandeerd kan worden. Dat maakt ook economisch een groot verschil: bijvoorbeeld met een verzekerde diepgang van 2 meter kun je veel meer lading meenemen dan met pakweg 1,80 meter”, zegt Degryse.

Met deze gloednieuwe duwbak lopen sinds begin november onbemande proefvaarten op werkelijke grootte met echte lading. Gedurende een jaar wordt het concept getest tussen Ieper en Diksmuide, met onder meer het transport van grond. Het betreft een Europese primeur in samenwerking met Group De Cloedt, technologiebedrijf SEAFAR uit Antwerpen (waar in de controlekamer het schip aangestuurd wordt), De Vlaamse Waterweg en het departement Mobiliteit en Openbare Werken.

Roel Jacobus