Omzetstijging het grootst bij Aziatische carriers (SeaIntel)

De financiële resultaten van de grote containerrederijen voor het tweede kwartaal ogen een pak fraaier dan die van vorig jaar. De rederijen die hun omzet het meest zagen stijgen, waren Cosco Shipping, Evergreen en Hyundai Merchant Marine (HMM).

In het geval van Cosco is de toename van de inkomsten met 47,3% in belangrijke mate toe te schrijven aan de fusie met China Shipping Container Lines (CSCL). Evergreen realiseerde in het tweede kwartaal van dit jaar een omzetstijging van 30,3%. De groei bij HMM van 30,1% zal deels te maken hebben met het overnemen van klandizie van de omgevallen Zuid-Koreaanse carrier Hanjin Shipping.

De Deense consultant SeaIntel merkt evenwel op dat ook bij Maersk Line, Hapag-Lloyd, OOCL, Yang Ming en ZIM de omzet met 20 tot 25% is gestegen. Op een aantal routes zijn de tarieven immers gestegen ten opzichte van het dieptepunt in het tweede kwartaal van 2016.

MOL

De extra omzet betekende voor heel wat carriers ook het verschil tussen een operationeel verlies of winst. Van de twaalf grote carriers waarvan SeaIntel de bedrijfswinst heeft opgelijst, waren alleen HMM en MOL nog verlieslatend. Voor MOL is het al het zevende jaar op rij dat het tweede kwartaal met een operationeel tekort moet worden afgesloten. Bij HMM, dat het grootste tekort had (81,75 miljoen dollar), was het de zesde keer in zeven jaar tijd.

Maersk Line ging er volgens SeaIntel het meest op vooruit. Het verlies van 123 miljoen dollar uit de periode van april tot juni 2016 maakte plaats voor een ebit van 376 miljoen dollar. De resultaten van de Deense marktleider zullen wel nog gecorrigeerd worden door de zware kost van de cyberaanval waardoor Kopenhagen in juni getroffen werd.

Stefan Verberckmoes