Ocean Alliance staakt pas gestarte trans-Atlantische dienst

De vierde trans-Atlantische dienst van de Ocean Alliance zal geen lang leven beschoren zijn geweest. De vier alliantiepartners trekken medio juni de stekker uit de begin april gestarte dienst.

De gezamenlijke TAT4-containerdienst van CMA CGM, Cosco Shipping, Evergreen en OOCL zou door vijf schepen met een capaciteit van 4.200 tot 5.000 verzekerd worden. Uiteindelijk werden slechts drie boten gevonden en werden de voorbije weken af en toe al afvaarten overgeslagen.

De bijkomende dienst tussen Noord-Europa en de oostkust van Noord-Amerika moest wekelijks Southampton, Le Havre, Antwerpen, Rotterdam en Bremerhaven met Charleston, Savannah, Miami en New York verbinden. De ‘Ever Delight’ van 4.211 teu (foto) zal op 6 juni het laatste vertrek vanop Antwerp Gateway naar de Verenigde Staten bieden.

Daarna valt voorlopig het doek over de dienst die door CMA CGM als Independence Bridge Service en door Evergreen als Trans Atlantic Shuttle (TAX) werd verkocht. Cosco Shipping en OOCL hebben de verbinding de voorbije twee maanden als TAE2 en ATE2 in de markt gezet.

Ongedaan

De start van de extra trans-Atlantische dienst ging begin april gepaard met wijzigingen aan de TAT2 Service, die nu ook ongedaan worden gemaakt. De recent toegevoegde aanloop van Baltimore verdwijnt opnieuw (laatste aanloop op 22 juni), zodat Savannah daarna in principe terug aan het vaarschema kan worden toegevoegd.

De TAT2 die bij CMA CGM bekend is als Liberty Bridge en door Cosco en Evergreen als TAE wordt verkocht, wordt verzorgd door vijf schepen met een capaciteit van 8.063 tot 8.501 teu, die vanaf volgende maand weer wekelijks zullen gaan pendelen tussen Southampton, Antwerpen, Rotterdam, Bremerhaven, Le Havre, New York, Norfolk, Savannah, Charleston en opnieuw Southampton. OOCL verkoopt de TAT2 als ATE1.

De opstart van nieuwe lijndiensten wordt steeds moeilijker omdat het aantal schepen op de chartermarkt beperkt is. Hogere charter- en bunkerkosten kunnen ook een rem zetten op nieuwe initiatieven.

Stefan Verberckmoes