Ocean Alliance moet 57 nieuwe schepen aan het werk krijgen

Het feit dat het orderboek in de lijnvaart klein is, betekent niet dat alle nieuwe containerschepen vlot in de vaart kunnen komen. Volgens de Franse databank Alphaliner staat vooral de Ocean Alliance voor een stevige uitdaging.

De verhouding tussen de capaciteit van de in aanbouw zijnde containerschepen en de huidige containervloot is met 9,4% historisch laag. Maar uit een analyse van Alphaliner blijkt deze week dat de bestellingen helemaal niet evenredig onder de carriers verdeeld zijn.

De twee carriers met het grootste orderboek zijn CMA CGM en Evergreen, die beide tot de Ocean Alliance behoren. Samen met OOCL hebben die twee rederijen in totaal maar liefst 57 containerschepen met een gezamenlijke capaciteit van meer dan 10.000 teu in aanbouw, waaronder 24 megamaxschepen van ruim 23.000 teu.

Marktaandeel

Voor deze mega-alliantie die nu al een marktaandeel van 39,5% op de trans-Pacific en 38,7% tussen het Verre Oosten en Europa heeft, wordt het volgens Alphaliner verre van evident om al die 57 nieuwe schepen te gaan vullen in een periode met weinig volumegroei. De gezamenlijke capaciteit van de nieuwbouwprogramma's van CMA CGM, Evergreen en OOCL bedraagt ruim een miljoen teu.

Het 2M Vessel Sharing Agreement heeft een meer comfortabele uitgangspositie. Maersk heeft geen grote containerschepen in aanbouw en het orderboek van MSC blijft beperkt tot vijf schepen van 23.656 teu, die in de eerste helft van 2021 in de vaart zullen komen.

Coronacrisis

Bij THE Alliance blijft het orderboek beperkt tot 24 grote containerschepen voor HMM en Yang Ming, omdat Hapag-Lloyd en Ocean Network Express (ONE) omwille van de coronacrisis hun plannen voor een bestelling van elk zes schepen van 23.000 teu hebben uitgesteld. HMM en Yang Ming zullen de komende jaren 349.000 nieuwe slots in gebruik nemen.

Het feit dat de containerschepen tussen het Verre Oosten en Europa en op de trans-Pacific momenteel allemaal gevuld zijn, is volgens Alphaliner geen teken dat de lijnvaart de coronacrisis verteerd heeft. De Chinese export kent jaarlijks in de zomermaanden een piek. Die wordt nu wellicht versterkt door het feit dat Europese en Noord-Amerikaanse importeurs hun voorraad snel weer aanvullen uit vrees voor een nieuwe reeks van afgelaste scheepsreizen mocht het coronavirus weer harder toeslaan.

Stefan Verberckmoes