Ook Nike en H&M tegen gebruik Arctische scheepvaartroute

Sportartikelenproducent Nike sluit zich aan bij een initiatief dat bedrijven en de industrie ervan overtuigt om geen gebruik te maken van de Arctische scheepvaartroute. Rusland stimuleert ondertussen het gebruik van die route.

Ocean Conservancy, een non-profitorganisatie voor milieubescherming gevestigd in Washington, zet zich sinds 1972 in voor de bescherming van de oceanen. Samen met een aantal grote verladers en scheepvaartbedrijven heeft het de ‘Arctic Shipping Corporate Pledge’ opgericht. Daarmee worden bedrijven opgeroepen om zich ertoe te verbinden om niet bewust schepen via de Arctische zeeroute te sturen.  

Nike heeft zich daar nu bij aangesloten. Een aantal grote verladers zoals Bestseller, Columbia, Gap Inc., H&M Group, Kering, Li & Fund, PVH Corp en de rederijen CMA CGM, Evergreen, Hapag-Lloyd en MSC hadden dat al eerder gedaan.

Volgens de sportartikelenfabrikant is het door de klimaatverandering steeds makkelijker om te varen door voordien onbevaarbare oceaanroutes. Hoewel dat kortere transittijden oplevert, houdt het toenemende scheepvaartverkeer via de Arctische route een groot gevaar in en een mogelijk verwoestende impact op een van de meeste fragiele regio’s in de wereld. Zo oordeelt Nike.

Het bedrijf verwijst naar zijn klimaatactie ‘Move to Zero’ waarmee het naar een ‘zero CO2’- en ‘zero afval’-toekomst streeft. In dat kader maakt het bedrijf voor containervervoer naar zijn Europese distributiecentrum langs het Albertkanaal voor 99% gebruik van de binnenvaart. Het distributiecentrum zelf draait voor 100% op hernieuwbare energie.

Voordelen versus impact

Volgens Ocean Conservancy wegen alle voordelen van de kortere route niet op tegen de gevaren en de impact van CO2-uitstoot van de scheepvaart op de oceanen. De organisatie is ervan overtuigd dat de verbintenis van Nike mee zal aanzetten tot hoognodige acties en dat die nog meer bedrijven zal stimuleren om de uitstoot van de wereldwijde scheepvaart te verminderen.

Rusland

In tegenstelling tot de ‘Arctic Shipping Corporate Pledge’ en de daarbij betrokken bedrijven en rederijen wil Rusland juist verladers aanmoedigen om de Arctische route te gebruiken. Het zet daarvoor grote middelen in zoals een nieuwe, door de staat gerunde, containerrederij en subsidies.

Koen Heinen